Hittade denna svamp i Stockholm som växte på en död ek.
Hälsningar
Jeannie
Ja, det ser ut som en ovanligt mäktig klyvbladskoloni.
Är det någon typ av den hära svampen som är giftig.
Hälsningar
Jeannie
Schizophyllum commune, klyvblad, anses snarast ointressant som matsvamp. Jag vet dock att den provätits men befunnits “ovärdig”..;) Riktigt giftiga vedsvampar är det nog ont om hos oss, men åtskilliga smakar mindre bra eller mycket värre…..
Hur ser de giftiga ut och vad heter dom ?
Hälsningar
Jeannie
Om du googlar på “öronmussling” så kan du läsa om en åtm. “misstänkt” art.
I.ö. känner jag inte till ngn konstaterat riktigt giftig vedsvamp - även om de mest garvsyrerika svaveltickorna kan smaka ytterst otrevligt.
Och så finns förstås den mycket giftiga gifthättingen, men den räknar inte jag till de riktigt riktiga vedsvamparna…
Ok tack så mycket för informationen
Hälsningar
Jeannie
Öronmusslingen har åkt jojo mellan giftig och uppskattad matsvamp! Den senaste informationen som nått mig är att den är ätlig men kanske någon annan har ytterligare information. Mottages tacksamt!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.