Vackert väder är trevligt, men någon svamp blir det ju inte. Ifall det börjar regna ordentligt inom de närmaste veckorna, finns det då någon chans att det ändå kan bli en hygglig svamphöst? Hur mycket torka och värme tål mycelet egentligen och hur snabbt kan det återhämta sig?
Hakar på med att fråga om ni som orkat ta er ut i skogen vet hur det står till med blåbären i år, speciellt i mellansverige (Uppsala).
Är inte lat, men orkar helt enkelt inte ta mig ut och titta efter själv i värmen. Har inte tillgång till bil och temperaturen lockar inte till längre cykelturer. Så jag tänkte ni bilburna kanske kan dela med er av era obsar. :-)
En väldigt bra fråga, jag har funderat över detsamma, hur mycket torka tål mycelen? Säkert olika för olika arter. Viss svamp gynnas ju t.ex av bränder vilket kan tyckas märkligt, för då dör ju så mycket annat. Undrar om det finns svamp som på något sätt gynnas av torka..? Hoppas någon kunnig på området kan komma med en utläggning.
Tack. Kom inte ens ut för att kolla. Värmen tog ju aldrig slut. Och nu utgår jag från att det är försent.
Oj, jag pratade om blåbär alltså. Svamp tror jag aldrig är försent, bara det kommer tillräckligt med regn.
http://www.gp.se/nyheter/sverige/goda-chanser-för-svampplockare-trots-torkan-1.7639443
Den här artikeln gav mig lite svar.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.