Har letat sprängticka runt skogarna här, bor i norra Hälsingland, men hittar ingen. Var och hämtade ved som vi köper kapad och kluven. På några stora björkklampar hittade jag såna här. Kan det vara sprängticka? Och har de i så fall blivit dåliga av att man gjort ved av trädet?
Stefan
Fler bilder
Fler bilder
Uppenbarligen är det sprängticka.
Den rekommenderas inte att koka té på då just sprängticka är en ticka som ska plockas från levande björk. Du kan använda den korkiga ljusbruna delen som rökelse, som fnöske eller pulverisera allt å använda som näring till brukad jord.
Hej Stefan! Jag ska försöka hjälpa dig identifiera ditt fynd.
“Kan det vara sprängticka?”
Ja, det kan det mycket väl vara. Den tredje bilden är garanterat sprängticka, grattis till fyndet! :-)
“Och har de i så fall blivit dåliga av att man gjort ved av trädet?”
Eftersom sprängtickan är en parasitsvamp som lever “tillsammans” med (se. på bekostnad av ;-) ) värden så dör sprängtickan också när värdträdet dör. Hur fort detta sker vet jag inte riktigt. Är veden färsk kan det mycket väl hända att sprängtickan fortfarande är i gott skick.
Som sagt, det är mycket sannolikt att det är sprängticka du har hittat, särskilt de bitar du fotograferat i tredje bilden. De har det karakteristiska gyllene svampköttet som ser guldtrådigt ut. Det är inte för intet som denna svamp kallas “Skogens diamant”!
Tack snälla ni för svaren. Jag låter bli att använda dessa men ju nu hur de ser ut i verkligheten
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.