Hittade dessa och fler växande på barken på ett levande sälgbuskage. ( kan även varit al)
Skivorna är inte fastvuxna vid foten.
Ringresten är mörkt kanelbrun.
Nyfiken som jag är undrar jag om dessa är Föränderlig tofskivling eller något annat?
Jag tror på föränderlig tofsskivling MEN för att vara helt säker kan du gärna lägga ut en tydlig närbild på fötterna också så att man kan se om den har bruna tofsar/fjäll på foten. Har den det är det föränderlig tofsskivling.
Tror också på föränderlig tofsskivling.
Ser absolut ut som föränderlig tofsskivling!
Ska du lära dig den riktigt bra bör du även studera gifthättingen, som kan förväxlas med föregående. I Nya Svampboken av Pelle Holmberg och Hans Marklund finns utförliga beskrivngar på bägge samt viktiga skillnader mellan dem.
Javisst är det föränderlig tofsskivling på bilderna: http://svampguiden.com/art/visa/pholiota_mutabilis
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.