0 1490 visningar

6 svar

Torka svamp?

capitalh

17 aug 2018 kl. 02:22

Hejhej! Riktig nybörjare här! Har några frågor om just torkning av svamp.
1. Är det så lätt som att lägga dem på något sorts nät med en fläkt i närheten och bara låta det stå tills att dem är riktiga torra?
2. Hur luktar det? Kommer huset stinka svamp i flera dagar efter proceduren?
3. Hur länge kan man förvara dem (i tät glasburk)?
Tackar för svar!

0

Jonet

17 aug 2018 kl. 12:19

Det finns flera äldre trådar här på forumet om olika torkmetoder. Mitt tips är att investera i en svamptork, finns för 300 - 500 kr. Vissa svampar luktar lite men jag brukar ha torken vid fläkten i köket och då är det inget problem.

Vi har svamp som är äldre än 10 år och jag kan inte känna någon direkt kvalitetsförsämring jämfört med nyare svamp

0

JanAUppsala

17 aug 2018 kl. 15:29

Och så finns det en riktigt bra tork, Evermat, minst dubbelt så dyr, men ännu mycket bättre. Med den kan man torka också “vetenskapliga” prover I låg temperatur.

0

mumrik

17 aug 2018 kl. 16:39

Mer än fyra ggr så dyr - men värd det. Drygt 2000 kr kostar den.
http://evermat.se/webshop.html

Men börja du med en billig tills du vet om du kommer att fortsätta. Det går även att torka svamp på det sätt du beskriver.

När jag bara hade en sån där liten billig (och rätt ineffektiv) tork och plockade massor med rödgul trumpet spände jag upp lakan över flera torkställningar för kläder och ställde en vanlig kalluftsfläkt på golvet en bit ifrån, riktad snett uppåt under härligheten. Svampen var torr till 75% över natten. Dvs yttorr, kändes som skinnbitar men var fortfarande mjuk och böjlig. Vet inte hur länge till den hade behövt för att bli snustorr. Sluttorkade i den lilla torken vilket gick väldigt fort när den var förtorkad.

Torkar man på det sättet luktar det dock väldigt mycket svamp, ivf om man har mycket.

0

mr hans

17 aug 2018 kl. 17:33

Att torka svamp kan säkert vara en hel vetenskap. Jag gör inga anspråk på att vara ett proffs men anvnder själv torkning som enda metod för att förvara den svamp jag plockar (främst kantareller). Jag har en förkärlek för modellen ‘keep it simple’. Jag rekommenderar inte att köpa en specialtork för ändamålet. Alla prylar pajar förr eller senare och man ska dessutom hålla reda på var man lagt den. Dessutom är de svamptorkar jag sett alldeles för små för mig. De år jag har lyckan att hitta svamp så hittar jag rejäla mängder och jag är lat av naturen och skulle behöva ägna alldeles för mycket tid åt att hantera en svamptork för de volymerna.

1. Ja, så lätt är det. Jag har köpt Fiberduk på Bauhaus (2x15 m för 119 kr, t ex FIBERDUK WEIBULLS 2X15M 30M2 bör kunna funka..obs ej reklam för den!). Jag placerade ut fiberduken i en våningssäng där jag tagit bort madrasserna. Strödde ut svampen. Satte kupevärmaren från bilen under sängen, stängde dörren till sovrummet (och öppnade en glipa i fönstret för ventilation). Låt stå över natten. Är svamparna inte knastertorra nästa morgon så får kupévärmaren snällt gå ett tag till.
2. Ja, det kan lukta. Allt hänger på ventilationen.
3. Osäker på den här punkten men jag har haft svamp i några år som jag fortfarande använder utan märkbar försämring i smak.

Lycka till!

0

mumrik

17 aug 2018 kl. 18:01

Fast en effektiv tork som Evermat klarar stora mängder svamp och är mindre utrymmeskrävande än andra anordningar men kan hitta på. Med 10 ollor torkar jag lätt den mängd som syns på bilden ovan. Åtminstone en omgångs hinns med innan jag går och lägger mig. Ny omgång (med timer) medan jag sover. Räcker inte det står sig resten lätt över natten och får laddas på morgonen.

Detta gällde trattisar och liknande. Har man blockat blandat svamp är ett bra knep att, tvärtom mot vad man lätt tror, torka de mest lättorkade först, t.ex. kremlor. Det går så fort så man kan frigöra ollor varteferter för nya omgångar. Köttiga och blöta svampar som soppar tar jag sist, över natten. Gör man så får man väldigt snabbt undan en stor skörd.

Men som sagt, börja enkelt med det du har eller billiga inköp. Dumt att slänga ut flera tusen innan man vet att man kommer att använda grejerna under lång tid.

0

mumrik

17 aug 2018 kl. 18:02

Gaah! “andra anordningar men kan hitta på” skulle vara EGNA ANORDNINGAR MAN KAN HITTA PÅ.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone