Hej! Jag var ute i skogen idag och för att göra en lång historia kort så ramlade vi över ett gäng svampar som jag senare förstått var strävsoppar. Fick tips av vän om att smaka på dessa, tugga lite och spotta ut. Jag tuggade inte, men “duttade” lite med en bit på tungan. Finns någon risk att man blir magsjuk av detta? Jag har hört att man inte ska äta råa strävsoppar.
Jag tror inte att det är någon risk om du inte svalde något av svampen. Jag har tuggat på bitar av skarpa kremlor och spottat ut (dessa är lite giftiga) utan att bli dålig av det.
Att smaka på en svamp, dvs ta en tugga, känna smaken och sedan spotta ut för artbestämning är inte detsamma som att äta rå svamp. Det är helt ofarligt med de flesta svampar, fast klokt är att avstå de giftigaste. Det är ingen risk att du blir sjuk av att ha smakat på strävsopp! (Men man ska tänka på att inte smaka på svamp så små barn ser det.)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.