Hej
Kan Ni hjälpa mig att identifiera denna svamp
Glömde att skriva att svampen växer i Haninge söder om Stockholm..
Det skulle vara intressant att veta vad för slags träd som växer i närheten och om/hur svampen ändrar färg när den delas den på mitten.
Det växer mest gran, men även tall och björk i närheten.
Jag har klyft svampen på mitten,, helt vit och har inte ändrat färg på 5 minuer i alla fall.
Stället den växer på, alltså gräsytan, får mig att luta åt tegelröd björksopp, men den ska mörkna i snittytorna… Finns även tallsopp, gransopp, men jag känner mig osäker på om de växer så på gräsmattor, och de mörknar också. “Vanlig” björksopp förblir vit i köttet, men det ser inte ut som det är det du hittat. Dina har lite “fel” färg, för kraftig fot och överhängande hatthud vilket tyder på någon annan, tror jag…
Det syns i vilket fall som helst tydligt att det är någon av strävsopparna och alla strävsoppar är ätliga!
Tack HLilja
Jag vet inte om denna bild kanske kan hjälpa till att få klarhet.
Tyvärr inte, blir lite konfunderad eftersom den inte mörknar…men säkert vet någon annan på forumet bättre. Men den ser väldigt fin ut! Inte angripen och så menar jag.
Tack
Det brukar inte dröja länge förrän rådjuren äter upp dem.
Jag vågar själv inte prova eftersom jag inte vet vad det är :)
De växer på samma ställe (på tomten) år efter år.
Efter en del studier och jämförelsebilder lutar det åt en björksopp.
Men Ni får gärna rätta mig om Ni anser att jag har fel.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.