0 284 visningar

6 svar

Stor ståtlig vacker

Birgitta F

25 sep 2006 kl. 19:00

Kunde inte lämna denna i skogen. En ny bekantskap. Växte bland halvmeterhöga granar i mossa.
Otroligt vacker på plats.
Förstår att den kan förväxlas med champinjon.Lägg märke till det vackra mönstret ovan fotringen.

Stor Kragskivling

0

Bo E

25 sep 2006 kl. 19:03

Stor kragskivling, gissar jag.
Lärde mig den i fredags och hittade den första fredag kväll så jag är inte erfaren på den, men tycker det ser ut att va den.

0

Franco Matli

25 sep 2006 kl. 19:14

Ja Bo E, du verkar ha gissad rätt.
Svarta ringen hjälpte.
Synd att man inte kan se undersidan.
Ta alltid 2 bilder, det kostar lika mycket och man kan se flera detaljer.

0

Undersida och skuren

Birgitta F

25 sep 2006 kl. 19:22

Mer bilder , var tvungen byta batterier : )

0

Undersida och skuren

Bo E

25 sep 2006 kl. 19:36

Jodå, så ser kragskivlingen ut.

I fredags skrev någon att den smakar milt och passar i stuvningar som blandsvamp.

Jag har testat och instämmer!

0

Stuvad oj...

Birgitta F

25 sep 2006 kl. 20:12

Citat ur min nya svampbok:
“har alltid ansetts som oätlig och t.o.m giftig” fortsatt längre fram “svampexperter menar att detta inte stämmer, utan att den är en god och bra matsvamp”
Jag gör nog som bokens författare…avvaktar mer forskning…

0

Spännande!

Svampnörden

25 sep 2006 kl. 21:06

Bo E: Du får skriva en rad ibland så vi vet om du är vid god hälsa eller fastkedjad vid dialysmaskinen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone