Det finns inga dödligt giftiga soppar utom djävulsopp och den är sällsynt. Som nybörjare bör du inte plocka “röda” soppar utan experthjälp, men chansen att hitta djävulen är alltså inte så stor att du behöver undvika soppar bara för den skull.
Det finns t ex stensopp i barrskog och tegelsopp som har ganska så “rödbruna” hattar utan att vara giftiga utan istället fina matsvampar.
Annars är soppar ofta bruna eller blekbruna på hatten och har ljusare gult till gulgröna rörlager under hatten.
Se upp för där trivs mask och flygfän.
Kolla i databasen, sök på sopp, så kommer det upp ett gäng.
Kanske bra att lära sig björksopp och Karl _ johan (stensopp) innan du går vidare.
Se upp för den bittra gallsoppen, inte dödlig, men äcklig!
Lycka till i sopparnas värld!
soppar är rätt trygga och bra som nybörjarsvamp(inser jag efter en hittils rolig svampsäsong, är själv nybörjare)
gallsoppen är den enda som inte är god(resten varierar från mumsfilibabba till ok, beroende på vilken konsistens och smak som gillas)(och så länge du undviker röda)
gallsoppen smakar illa om man smakar en knivsudd av köttet
tids nog lär du dig att se skillnad på KJ och gallsopp :)
Ja…detdär med röda soppar betyder inte att de är röda ovanpå hatten utan att det är rörmynningarna under hatten som skiftar i röda och orange nyanser.
Kanske kan man jämföra färgerna med de rödaktigt gulnande löven hos lönn?
Jag har plockat svamp sedan 1970-talet och har fortfarande stor respekt för dessa med eldgulröda porer och ibland röda ådringar på foten.
Man har tyckt de är för vackra att ens peta omkull utan de får stå där och lysa upp i naturen!
De mer allmänna sopparna har inga direkt farliga egenskaper bara du lär dig gallsoppen, som har ljust rosaaktigt porlager och blekt gråbrun hatt.
Viktigt att du har lite koll på hur rörlager ser ut och att du kan skilja soppar från t ex tickor och taggsvampar.
De flesta svampar är ju annars skiuvlingar med skivor på undersidan hatten.
Ett tips är att kolla in i guidens tips om nybörjarsvampar och lycka till med fynd i svampskogen!
Hej minna, om du inte bor på Gotland eller Öland är chansen att du hittar den giftiga Djävulsopp nästa lika med noll.Som Bo E riktig påpekar den röda gäller undersidan av hatten(porerna).
Vi har några soppar som är oätliga pga de har en dålig smak.
Pepparsopp, mycket pepprig smak, ej giftig.(man kan torka och använda som åpeppar)
Gallsopp, mycket bitter, med först vita porer och sen rosa.Ej giftig.
Skönsopp(i några böcker kallas bittersopp), mycket bitter med rödflammig fot.Ej giftig.
Rotsopp, bitter till nästan mild med gråvit hatt och gul-gulbrun ådernet på foten.Ej giftig.
Bland sopparna finns det läckra, goda, ätliga och svampar utan matvärde.
En smakprov gör att du undviker de oätliga.Var inte rädd att smaka.Ta en liten bit och tryck den mot tungspetsen(inte tugga), vänta en 20-30 sec.känner du inget är svampen mild.Obs!det finns människor som inte kan uppfatta bitterhet.
Tack för tipsen Franco!
Jag hoppas komma över min kanske överdrivna respekt för rödporiga soppar, nästa gång jag hittar dem ska jag i alla fall ta till vara nånot ex. för närmare konsultation här på guiden.
Fast i år har jag inte sett en enda ännu!
Kan va torkan eller kossorna som tagit dem!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.