har uppmärksammat senaste tiden riktigt stora vita svampar som skjuter fram under jorden
storleksmässigt är de från 15-30cm i diameter med kompakt fot och lite nedgående skivor hatten är oregenbunden
svampen är ofta gömd i jord och ibland ser man bara hatten sticka fram, (eller en jordhög där det gömmer sig)doftar behagligt och är lite gräddvit/ljusbeige
nu vet jag att det är svårt att artbestämma på bara beskrivning, men eftersom jag har tillgång till stor nyfikenhet och inte hade kamera med sist måste jag ändå fråga
ps: den verkar också trivas bra med tall, och helst på barmark/barrig mark inte i mossiga dungar
Kan vara den.
Efter inlägg här där (jag tror det var klas j) varnade för blåsyra har jag icke ätit den!
Hann få i mig några i somras, men mår bara bra i alla fall.
Den är nog inte att rekommendera längre, ungefär som med pluggskivling.
De skarpa vitriskorna behöver man inte ens riskera att få i sig, ett smakprov räcker gott för evig tid på dem!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.