Hej.
Jag har plockat svamp sedan dagisålder men nu när jag är vuxen försöker jag lära mig nya sorter varje år. Dock vill jag alltid vara hundra på vad jag tar.
Idag är jag ganska säker på att jag hittade föränderlig tofsskivling men fegade och lät dem vara med rädslan att det var gifthättingar.
Jag vill inte vara girig.
Nu till frågan…
Hur giftiga är gifthättingar? Alltså kan jag genom att ha tagit på dem ha fått såpass mycket gift på fingrarna att jag kontaminerat alla andra svampar jag plockat efter det? Om det nu var hättingar…
Ringde giftmedelscentralen och kan andas ut.
Absolut inte farligt att ta i dem och sen ta i annan bra svamp.
Tror inte någon svamp är så giftig att det är farligt att ta i den. Ingen som växer i Sverige ivf.
Trodde inte det var giftigt att ta i dem, utan snarare att ta i dem och sen ta på min bra svamp med “giftfingrarna”. Förstår att det låter lite väl nojigt men jag ville vara på den säkra sidan. Jag gissar sällan, speciellt inte om så allvarliga saker, jag tar reda på.
Vill inte vara den som dog/förgiftades av svamp :)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.