Det ser ut att vara fjällig taggsvamp eller mo taggsvamp! Den första växer med gran, den andra med tall. Ätlig men har en mycket speciell smak. I nya svampboken av Pelle Holmberg och Hans Marklund finns dock ett recept på en inläggning som jag testade förra året och som var jättegod som tillbehör till kött mm! Var i landet bor du? Här i Bohuslän har jag inte stött på någon än i år..
Torka den och mal den till mjöl (kraftig mixer är bäst). Jag tycker “pulvret” är gott i sås. Man får dock dosera lite försiktigt. Smakar inte riktigt svampsås, men det blir mustigt. Lite som att slänga i en buljongtärning. Pulvret kan även användas som förstärkning till annan svamp. De du hittat ser unga och fina ut också.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.