Jag har plockat vad jag är ganska säker på är smörsopp och några sandsopp i Gammelstad i Luleå. Till att börja med färgades fingrarna helt bruna. Sedan när jag lagade sås på svampen så blev den helt svart. Det såg ut som att den färgats med bläckfiskbläck. Kan det vara min artning som är felaktig? Hittar ingen info nånstans om att detta händer med någon annan svampsort heller för den delen. Såsen blev god och jag lever och mår bra i alla fall.
Matsvamp bör vara betydligt mera välartad än du lyckades med, men felartningen råkade iaf bli mera godartad än svårartad. Var glad att vi har så x3mt ont om farliga soppar i landet!
Jag tar alltid bort hatthuden på smörsopp, misstänker att du inte gjort det och att det är det som orsakat den mörka färgen. Har du någon bild på svampen?
Jag har tyvärr ingen bild på svampen, men misstänker också det med tanke på att folk brukar ta bort den och har nu också läst om andra som blivit bruna om fingrarna. Men tyckte själv att det verkade onödigt att ta bort huden eftersom anledningen skulle vara att den var “slemmig”. Men kanske färgar den även såsen? Svampen såg ut som små happy meal. Ljusbrun på ovansidan och smörgul undertill med en liten strumpa på foten. Inga fjäll på foten. Växte på torr tallhed, egentligen längs en bred grus-/barrstig. Den blev inte svart eller grön när man skar med kniven.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.