0 920 visningar

15 svar

Förväxligssvamp till Rimskivling.

Susanne E

25 sep 2006 kl. 20:23

Jag hittar ofta en svamp som jag vid första anblicken tar för Rimskivling. Den är silverskimrande som den och flera andra likheter. Dock ingen ring och har kanelbruna skivor även som liten. Den har inte heller samma rot som Rimskivlingen. Den växer på samma ställen-mossig barrskog. Men vad är det? Och är den giftig?

0

pfifferling

25 sep 2006 kl. 21:45

tycker den ser ut som rimskivlingen men men

0

Franco Matli

25 sep 2006 kl. 21:55

Den är en av många spindligar som kan förväxlas med Rimskivling.
Man vet inte om den är giftig men man vet att den är oätlig

0

Lill

25 sep 2006 kl. 22:18

Hittar inga bilder på ullspindling, Men jag tror det är den. Har själv blivit lurad många gånger. Dom är väldigt lik uppifrån.

0

Birgitta D

25 sep 2006 kl. 22:36

Rimskivlingen har ring. Ullspindlingen har som ett band på foten. Tycker mig inte se något av detta på bilden.

0

pfifferling

25 sep 2006 kl. 22:43

här kom vi ju fram till att detta va ullspindlingen men liknar inte alls dessa

0

Hans v E

26 sep 2006 kl. 10:35

Nej den där måste man vara riktig cortinarist för att klara.
En ren gissning (kanske dålig) är silverspindling (Cortinarius urbicus).

0

Peter

26 sep 2006 kl. 11:24

Jag har tidigare startat en tråd om förväxlingssvampar till rimskivlingen, i den tipsades det om tuvspindling. Inte för att jag vet om det är den på din bild (som är rent fasligt lik rimskivling) men det finns ett gäng spindlingar som är mycket snarlika.

Vem är spindelexperten på forumet, Irene?

0

Helene

26 sep 2006 kl. 12:08

Jag tycker svampen är veldig lik rimskivlingen, bortsett från avsaknaden av ring. Kann ringen ha lossnat?? Ser lik ut både ovan- och underifrån.

0

Helene

26 sep 2006 kl. 12:09

Kann dock ej se det klassiska mönsteret högt upp på foten…

0

Bo E

26 sep 2006 kl. 12:16

Tycker foten ser ut att vara mer svälld nedtill och ha en blåaktig ton som saknas hos rimskivlingen.
Har ibland vid dåliga ljusförhållanden hittat liknande som jag tagit för rimskivling men sedan kastat när jag fått upp den med foten. Ibland med lite snusbruna trådrester i hattkanten och då vet man att det är dags att lägga av för höstmörkret kan ställa till onödiga förväxlingar i svampskogen.

0

Susanne E

28 sep 2006 kl. 10:32

Oj, vad många spännande(och skiftande)svar jag har fått medan jag varit borta! Vilken kuskapsbank som ryms i detta, för mig, nyupptäckta formu! pfifferlings bilder på ullspinlingen visar att det inte är den. Den har inte alls “ullet”. Inte heller några “snusbruna trådar” som Bo E skriver om. Ring har jag inte sett på någon av dessa “klumpfotade rimskivlings-look-alike”. Vad jag är mest rädd för är om den har kommit med i den tidiga skörden som ligger i frysen…

0

pfifferling

28 sep 2006 kl. 12:55

Jag är tämligen säker på att ha ätit just denna typ, lever och mår bra om jag inte känner efter för mycket

0

Bo E

28 sep 2006 kl. 17:04

jag är livrädd=försiktig
med spindlingar

tycker rimskivlingen är lätt att känna igen om det är dagsljus vill säga!

strukturen - “rimmet” på hattytan och skivornas färg är bra kännetecken samt att den aldrig har någon obehaglig doft som vissa spindlingar!

0

Hans Myhre

28 sep 2006 kl. 20:27

Cortinarius multiformis= løkspindelskivling er den som ligner mest på Rimskivling.

0

Susanne E

29 sep 2006 kl. 08:00

Har någon en bild på lökspindelskivlingen? Den finns inte i databanken. Det låter tryggt att du mår bra, pfifferling, om du har ätit av den här svampen…Jag har plockat rimskivling sedan barnsben (och det var ett tag sedan) men blev plötsligt osäker när jag såg den här svampen som är så lik.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone