Ser ut som en mörkare variant av falsk kantarell, finns det? Eller är det något annat och i så fall vad? Kan inte hitta den i svampböckerna. Växte på en mycket mossig granstubbe. Kompletterar strax med en till bild, min telefon kan bara skicka en åt gången…
Nästa bild
Svag men god lukt av anis/lakrits/mjöl. Tämligen smaklös, något syrlig.
Det finns flera besynnerliga fynd av “narrkantarell”!. Jag hittade för ett antal år sedan en otroligt vacker och lämnade in några till Svengunnar Ryman som då hade hand om Fytotekets svamputställning i Uppsala. De kom aldrig med på utst. utan hamnade I hans rum! Micke Krikorev har hittat några liknande mina. Ska FÖRSÖKA hitta mina diabilder. Inte lätt, men de finns!! Nånstans även digitaliserade… Inte lätt för en vimsig åldring…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.