Liknar en korsning mellan en skölding och en grå honungsskivling. (om det nu hade funnits en sådan) Hatten 40mm, som en rynkad skölding,brungul, med mörkare brun mitt med puckel. Skivorna mycket täta, oliklånga, brungråa och svagt urnupna. Foten 70mm lång, med svag ring, ovan den strimmig, ljusare, under ringen finflockig och mörkare mot basen. Lukt som av en fränskivling. Växer i en liten allè med gran och bok i Skåne
Stropharia coronilla är ett förslag. Den har jag hittat I vägkantsgräs/dikesren i Upl - men det finns fler konstiga svampar!
Upplandsfyndet är från augusti 2011, och efter att ha sovit på saken är jag “bombsäker” på att också ditt fynd är “Stropharia coronella, rynkad kragskivling”! Rolig, inte alltför lätthittad art!
Det är mörk åkerskivling, Agrocybe erebia, skulle jag tro.
Det skulle inte jag tro/det tror jag inte alls. Mitt förslag är rätt.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.