I vårt potatisland (späckat med hästgödsel) hittade jag ett gäng svampar. Är ingen duktig svampletare o vågar inte riktigt mig på de vita svamparna. Men den här tycker jag verkligen stämmer in på beskrivningen av champinjon. Luktar ljuvligt av mandelkubb som nyplockade o efter två dagar inne börjar nu doften övergå åt anishållet. Köttet vitt, skivorna beigerosa. Mörknar/gulnar inte vid tryck eller när man skär i den (efter ett dygn inne i delat tillstånd börjar den dock mörkna i köttet och skivorna). De större svamparna har mörka skivor.
Vågar vi pröva? Har vi turen att ha champinjoner i vår egen trädgård? Och om det är det - vad kan jag göra för att bevara dom? Kan jag tex gräva upp dom o plantera på en likvärdig plats där jag inte är o gräver lika mycket?
Glömde skriva att vi bor i Hyltebruk, dvs 5 mil inåt landet från Halmstad.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.