Hittade vad jag först trodde var peppar Riska men smaken är mild och doften likaså den är på snidd obefintlig. Vad kan det vara?
Hitta även denna ensamma riska den är doftfri nästan helt och klibbig liksom de förra blöder den en vit saft såklart.
En ill bild på den ensamme.
Smakade lite på några till och de var peppriga. Verkar ha lite blandad kompott? Men de ser så lika ut…
Det finns flera riskor som liknar pepparriskan men jag kan inte säga så mycket mer med så många på bilden. Ser att några har täta skivor och några lite glesare…
Den ensamma tror jag är svartriska som är svagt giftig om jag minns rätt
Tack för hjälpen. Är det nån riska som liknar pepparriskan som förstör en anrättning?
De med glesare skivor är det lite större och mer mogna exemplaren om det nu kan ha nått med saken att göra.
Hur selektiva är ni som plockar finska riskor? Vad jag förstått så plockar man i stort sett alla tänkbara i tex finland?
Vi brukar bara plocka skogsriska, skäggriska och pepparriska.
Samma här! Jag gillar skogsriskan bäst, och den finns dessutom mest av där jag bor.
En gång tog jag fel och plockade vad jag trodde var blek och torr skogsriska, men antagligen var det buktriska. Kokade av den i mycket vatten som jag brukar och smakade en bit, men den var i min smak helt oätlig…
Hur skiljer ni pepparriskan från andra liknande arter? Försökt hitta nån bra guide men det verkar svårt både i svamp böcker och på nätet i alla fall från svenska källor. Finska kan jag ej.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.