Hittade denna i en hålighet på en levande alm. Den satt inte fast i trädet så den levde väl på jorden i hålet. Har aldrig sett liknade svamp. Luktar skumt som liknar klorbassäng men är förmodligen inte rätt definition. Skivorna är svagt rosa och hatten filtaktig. Stor strumpa men ingen ring. Vad kan detta vara månde?
Det ser ut att vara silkesslidskivling, Volvariella bombycina. Fint fynd.
Tjusiga bilder på en vacker art. :)
Dessutom sällsynt enligt artdatabanken.
http://www-umea.slu.se/miljodata/webrod/ekkatsv/svvisa.asp?nr=604
Hans, jag menar vargmjölk som du skrev förståss, blandade ihop dom. Ätlig (Silkesslidskivlingen)hoppas jag verkligen, jag mår bra fortfarande i alla fall. Den länken som Tony skickade beskrev den i alla fall som en läckerhet och i Roger Philips Stora Svampboken beskrivs den som ätlig. Skulle för övrigt aldrig chansa.
Cicci, kul med livstecken från dig, hoppas du är ok. Mail krånglar om du försökt. Var halvt manisk efter kursen men nu har saker lugnat ner sig. Ja det var England. Fantastiskt namn på en svamp, Volvariellla bombycina! Åker till Sverige i slutet av oktober och ska försöka samla i vinterns förråd av taggsvamp. Vi hörs
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.