0 694 visningar

14 svar

Lustig skivling på träd

Bengt Saxmark

25 sep 2006 kl. 22:12

Hittade denna i en hålighet på en levande alm. Den satt inte fast i trädet så den levde väl på jorden i hålet. Har aldrig sett liknade svamp. Luktar skumt som liknar klorbassäng men är förmodligen inte rätt definition. Skivorna är svagt rosa och hatten filtaktig. Stor strumpa men ingen ring. Vad kan detta vara månde?

0

Bengt Saxmark

25 sep 2006 kl. 22:39

Tack Tony, ser på pricken ut som den jag hittade.

0

Tony S

25 sep 2006 kl. 22:44

Tjusiga bilder på en vacker art. :)

Dessutom sällsynt enligt artdatabanken.

http://www-umea.slu.se/miljodata/webrod/ekkatsv/svvisa.asp?nr=604

0

Ingrid

25 sep 2006 kl. 23:38

Hittat denna svamp en gång i mitt liv. På en stubbe i en park mitt i centrala Halmstad.
Jämte koralltaggsvampen är det den vackraste svamp jag någonsin skådat. Som en snövit pälsmössa med leopardskinn runt foten…..

0

Hans v E

26 sep 2006 kl. 10:30

Jag kallar den isbjörnssvampen (vit päls!) och har noterat att den ofta växer tillsammans med en slemsvamp som heter stor vargmjölk. Så titta runt omkring silkesslidskivlingen om ni ser någon kula av mörkbrunt pulver med gråvitt skal (när den mognat). Rapportera!

0

Bengt Saxmark

26 sep 2006 kl. 11:18

Den är mycket vacker, lite trolsk utseende. Den märkliga växtplatsen gör sitt också. Såg inget trollsmör föresten.

0

Elisabeth B

26 sep 2006 kl. 22:53

Fin bild.Den arten var inte med på kursen. Lycka till med fler fynd

0

Bengt Saxmark

27 sep 2006 kl. 10:23

Den smakade riktigt bra!

0

Cicci

29 sep 2006 kl. 14:28

Hallå där. Överlevde du kursen, jag var trött som bara den när jag kom hem. Vilken häftig svamp du har hittat. Har du hittat den i england?

/Cicci

0

Silkesslidskivlingen

Hans v E

29 sep 2006 kl. 15:33

Ätlig är den verkligen inte.
Varför skulle du se trollsmör?

0

Bengt Saxmark

30 sep 2006 kl. 13:15

Hans, jag menar vargmjölk som du skrev förståss, blandade ihop dom. Ätlig (Silkesslidskivlingen)hoppas jag verkligen, jag mår bra fortfarande i alla fall. Den länken som Tony skickade beskrev den i alla fall som en läckerhet och i Roger Philips Stora Svampboken beskrivs den som ätlig. Skulle för övrigt aldrig chansa.
Cicci, kul med livstecken från dig, hoppas du är ok. Mail krånglar om du försökt. Var halvt manisk efter kursen men nu har saker lugnat ner sig. Ja det var England. Fantastiskt namn på en svamp, Volvariellla bombycina! Åker till Sverige i slutet av oktober och ska försöka samla i vinterns förråd av taggsvamp. Vi hörs

0

Vilken vacker svamp!

Annette Landin

30 sep 2006 kl. 13:19

Den fick mig t o m att längta efter vintern och en vacker barnpälsmössa till min dotter(fusk är väl bäst att tillägga)

0

Maria

1 okt 2006 kl. 19:05

Otroligt vacker svamp du hittat. Fantastiskt vackra kort.
Hoppas allt är bra, här är allt prima liv.

0

Bengt Saxmark

2 okt 2006 kl. 14:33

Maria, Allt ok förutom mail som inte kommit igång än. Kul svamp. Hoppas det kommit mer regn tills jag kommer tillbaka i slutet på oktober. Ha det

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone