Plockade inte med mig, såg farligt ut men ändå nyfiken, ngn som kan identifiera dessa?
Jag tycker det ser ut som rökslöjskivling, som är en matsvamp! Men läs på om den och jämför innan du ev äter den! Den har en förväxlingssvamp som heter svavelgul slöjskivling. Den har inte grå skivor utan gula. Om man biter i dem känner man tydligt skillnad. Rök- smakar friskt, en del liknar smaken vid råa gröna ärter. Svavel- smakar bittert.
Jag tycker att det är svavelgul slöjskivling - dåliga blixtbilder - ingen matsvamp.
Håller med hlilja, men det kan vara svårt att se bara på färgen på skivorna. Rökslöjskivling växer oftast på barrträd och svavelgul slöjskivling oftast på lövträd. Tycker bilderna är bra, de visar över och undersida samt växtsätt.
Jag har tydligen “hunnit” få mycket större krav på bildkvalitet inkl färgåtergivning…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.