Hej,
Jag har idag givit mig ut i nya marker för att leta efter lite soppar! Skogen utanför Landvetter är blandskog med partier av tall blandat med små björkar.
De två svamparna i övre vänstra hörnet misstänker jag är blodsopp, ett snitt i svampen resulterar direkt i en grön/blå färgskiftning. Rören är djupt rödfärgade och en röd färg följer med ner på foten.
Svampen längst ner till vänster ser i färg och form ut som en tegelsopp.
Undantaget ovan svampar så är de andra gulfärgade i rören men jag är osäker på art samt ev. matvärde. Kan någon hjälpa mig med dessa fina soppar?
mvh
Viktor
Javisst, blodsopp uppe till vänster och tegelsopp nere till vänster. Resten är brunsopp. Alla fina matsvampar!
Vad kul! Tack för ditt snabba svar!
En del av brunsopparna åker ner i en pastasås tills ikväll men det andra skulle jag vilja spara till senare tillfälle!
Går brunsoppen bra att torka på tidningspapper, i smala skivor, eller gör jag bäst i att förvälla dem?
Och hur förbereder man bäst blodsopparna och tegelsoppen för förvaring?
mvh
Viktor
Jag har bara erfarenhet av att torka sopp i svamptork… Men om du söker här i forumet kan du hitta mycket tips om torkning! Det bästa är att inte låta färsk svamp ligga. Någon dag klarar sig de flesta svampar i kylen. Annars rekommenderar jag att du kokar svampen några minuter i sitt eget spad och förvarar i en burk i kylen, håller åtminstone fem dagar. Eller frys den i spadet. (Konsistensen på svampen försämras lite om man fryser.)
Tillaga sedan väl innan du äter den, jag tycker sopp blir godast om man steker den länge i smör.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.