0 508 visningar

13 svar

Lila taggsvamp

Alex

25 sep 2006 kl. 22:56

Man hittar massor sådana bland gran och jag menar verkligen en stor familj på minst 30st stora svampar, växande i ringar. Har tyvärr inte tagit kort på just dem…

Är det en fjällig taggsvamp?

0

Hasse

25 sep 2006 kl. 23:01

Ja, fjällig taggsvamp eller möjligen mo-taggsvamp. Beroende på om den växte med gran eller tall.

0

Lill

26 sep 2006 kl. 07:32

Skulle nästan tro att det är fjällig taggsvamp då dom växte med gran, men det kan ju räcka med en tall så kan det vara mottaggsvamp. Inte för att det spelar så stor roll, om du inta ska ha den till färgsvamp. Smaken är likvärdig.
Använd ändast dom minsta exemplaren. Dom stora är kärva och beska.

0

Alex

26 sep 2006 kl. 10:27

Tack för infot

0

Karen Inger Sletten, norsk kontrollør

26 sep 2006 kl. 10:55

Det går fint å tørke de store, og bruke som krydder. Flotte i marinade til f.eks. elg!

0

Alex

26 sep 2006 kl. 11:18

;)

Har aldrig smakat en sån, men ta ck för tipset!

0

Bo E

26 sep 2006 kl. 15:09

Har heller aldriug trott de var ätliga, men såg på guiden förra hösten att någon rekommenderade dem.
Nu har jag glömt vilka knep som gällde för att få till den, så tyckte inte det var värt besväret att bära hem dem.
När man väl hittar dem brukar de vara många…

0

Inte lila

Hans v E

26 sep 2006 kl. 15:34

Menar du att svampen är lila i verkligheten? Bilden har ett rätt kraftigt lilastick. Motaggsvamp - som jag tror detta är - och fjällig taggsvamp är bruna.

0

Inte lila

Lill

26 sep 2006 kl. 15:48

Dom är inte lila.
Alla uppfattar kanske inte alla färger likadant.

0

Inte lila

Tina Nordberg

26 sep 2006 kl. 21:55

Inte så dumma kokta, saltade o inlagda som sill. Med peppar lök o mycke dill. Kanske en liten klar därtill.Men välj de små, det blir mindre spill.

0

Inte lila

Kristina

26 sep 2006 kl. 22:43

...en rimskivling, minsann!!!

Kristina

0

Inte lila

Tina Nordberg

26 sep 2006 kl. 22:54

Fast det var en taggsvamp. Du är fyndig.

0

Inte lila

Kristina

26 sep 2006 kl. 22:59

...ja, man gör ju sina fynd…

Kristina

0

Alex

27 sep 2006 kl. 08:37

Nej jag såg också på svampguiden att den är “ätbar” om man nu tycker om den. Enligt min kokbok är det oätlig.

Men jag tycker nästan att den är lila, konstigt va? I alla fall inte samma färg som på bilden på svampguiden…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone