Jag har hittat fina Motaggsvampar i eftermiddag men hur ska jag ta tillvara svamparna på bästa sätt?
Är det någon som vet var man kan hitta var man kan hitta samlad information om hur man tar tillvara sina fynd och recept på vad man kan tillaga av svamp.
Så fina! Det finns ett bra recept på inlagd motaggsvamp i nya svampboken av Pelle Holmberg och Hans Marklund. Har gjort den flera gånger.
Mitt tack gick tydligen inte in. Boken är beställd samt svampkokboken
Så länge ska du väl inte behöva vänta. Det är i princip som ett recept på inlagd sill. Skillnaden är att han ploppar i ättiksgurka och röd paprika och använder väldigt små mängder kryddor. Och att lagen är väldigt stark jämfört med vanlig 1-2-3-lag. Blir detta verkligen gott?
——-
150-200 g svamp
1 liten skivad gul lök
1 finskivad ättiksgurka
Lag:
1 dl ättikssprit, 12%
1 dl vatten
2 dl socker
1 bit ingefära
2 lagerblad
3 kryddnejlikor
1 bit kanel
2 tsk gula senapskorn
Sjud lagen i 5 minuter. Lägg i svampen och sjud 5-10 minuter till.
——-
Sen blandar man väl med paprikan och gurkan, antar jag.
Först ska man förbereda svampen genom att skära den i bitar som läggs i kallt vatten som sedan hälls bort. Sedan ska man koka av dem 5 min i rikligt med vatten. Men receptet gäller även inlagda riskor, så jag vet inte om det är ett onödigt steg med taggsvampen.
Jag tycker det blir jättegott med fjällig/ motaggsvamp! Både smaken och konsistensen är speciell och i mitt tycke god, i alla fall att lägga in så, inte att steka… Jag lägger i paprikan och löken samtidigt som svampen.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.