1 2171 visningar

4 svar

Hur snabbt bör svampen rensas?

MarieLekare

17 sep 2018 kl. 20:09

Skrev på en Facebookgrupp och fick till svar att svamp som inte tas omhand samma dag den plockas är förstörd. Jag förstår ju att svamp bör tas hand om så fort som möjligt. Jag kom hem ca 17.00 i lördags, grovrensade mina rödgula trumpetsvampar under kvällen. Lade de jag inte hann köra i torken på handdukar och tidningspapper och körde dem i torken igår. Var det för sent? Ska de kastas, fastän jag inte såg några fel på dem? De som jag inte hann med som låg kvar i korgen idag hade en tunn vit hinna på undersidan, så de har jag slängt. Rensar ni alltid allting samma dag? Tacksam för svar.

0

HLilja

17 sep 2018 kl. 20:16

Viss svamp håller sig bra ett par dagar i kylskåpet eller ute om det är svalt. Kantareller, trattkantareller och trumpetsvamp är inga problem. Soppar är känsliga, men om de är små, fasta och fina brukar de ändå hålla bra över natten i kylen.

0

JanAUppsala

18 sep 2018 kl. 10:42

Ta alltid hand om skördad svamp så snabbt som möjligt. Lämna absolut ingenting till nästa dag!

0

mumrik

18 sep 2018 kl. 18:20

Håller nog med HLilja. Trumpeter och trattisar som ju växer rätt sent på säsongen ställer jag i korgar på balkongen över natten. Aldrig varit nåt problem. Packar dock om dem i fler korgar så de ligger lite luftigare och inte pressas ihop av sin egen tyngd.

0

JanAUppsala

18 sep 2018 kl. 19:02

Det bekymrar mig inte alls, Mumrik! Jag kommer att fortsätta ta hand om all matsvamp omgående och anser detta viktigt.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone