0 1248 visningar

3 svar

Vilka olika ekologiska roller har svamparna?

Jonathan

21 sep 2018 kl. 00:51

Hej!

Frågan likt rubriken lyder har jag som skoluppgift att besvara, men utöver det har jag förstås även ett nyfunnet intresse inom matsvampar under min fritid

Som sagt så undrar jag väl mest vilka sorters ekologiska roller som svamparna har mer än att somliga svampar är giftiga, somliga är ätbara och att de flesta också fungerar som naturens nedbrytare?

Jag undrar för övrigt också om matsvamparna så som Carl Johan och kantareller har samma funktionalitet och roll som de icke ätbara svamparna har i naturen

Mvh

0

Jonathan

21 sep 2018 kl. 00:54

Jag tänkte också säga det att vissa svampar anses ju vara parasiter medan vissa fungerar i symbios med andra växtligheter, samt att vissa inte behöver varken samarbeta eller agera som en parasit

Hur reder jag ut det här träsket på ett bättre sätt för att förstå det hela?

Mvh

0

JanAUppsala

21 sep 2018 kl. 08:12

En (lätt)förståelig, “kort” sammanfattning av delsvar på dina frågor kan du få genom att läsa Svengunnar Rymans odödliga bok “SVAMPAR”, där en stor del av inledningen handlar just om svamparnas roller i naturen. Det finns givetvis också annan tillgänglig litteratur i ämnet.
Ett annat sätt att “snabbt och enkelt” få lära sig något om detta, är att kontakta en svampklubb i ditt område. Där KAN möjligen finnas någon som har tid och lust - och kan kan och vill - prata med dig om de vitt skilda egenskaper och “levnadssätt” som olika svampar har, och deras genomgripande effekter på andra levande (och döda) organismer m.m. Lycka till!

0

mumrik

21 sep 2018 kl. 18:22

Fascinated by Fungi av Pat O’Reilly är en väldigt trevlig populärvetenskaplig bok där man får lära sig en hel del om svamparna liv. Tror den svarar på dina frågor och några till.
https://www.amazon.co.uk/Fascinated-Fungi-Exploring-Majesty-Quirkiest/dp/0956054498/
Finns en del på O’Reillys sajt också.
https://www.first-nature.com

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone