0 1243 visningar

7 svar

Någon som vet vad detta är?, konstig svamp med slem/gelé

physics

21 sep 2018 kl. 12:32

Plats: Skåne, mossa, barr skog med tall och gran.

Väl gömd i mossan nästan så att den var lite nergrävd. Såg först ut som jätteröksvamp men vid närmare inspektion så upptäckte jag att det var nåt helt annat. Som i rubriken slemmig och geléaktig innan för skalet med en relativt hård kärna.

0

JanAUppsala

21 sep 2018 kl. 12:46

Antagligen ung, outvecklad “stinkande slemtryffel”. Gör mera skäl för namnet som “mogen”

0

JanAUppsala

21 sep 2018 kl. 13:00

Kom på att det ju möjligen oxå kan vara en mycket ung stinksvamp/liksvamp, ett s.k. häxägg. Du har ju inte talat om HUR stora de är..
.

0

physics

21 sep 2018 kl. 13:07

Ojj glömde berätta storlek. Hittade två stycken, den större var cirka 5 cm i diametern medan den mindre var cirka 3 cm i diametern.

0

physics

21 sep 2018 kl. 13:09

JanAUppsala, häxägg verkar mycket troligt !! Tack för att du tog dig tid och svara :)

1

Michael Krikorev

21 sep 2018 kl. 13:09

Det är häxägg, dvs unga omogna fruktkroppar av stinksvamp/liksvamp.

0

physics

21 sep 2018 kl. 13:12

Jag måste tillägga att när jag söker nu efter häxägg och finner bilder på den utvecklade versionen så fann jag en sådan 1 meter bredvid dessa “häxägg” som är på bilden.

0

physics

21 sep 2018 kl. 13:15

Tack Michael Krikorev för din respons. Det verkar mycket troligt vara häxägg.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone