21 sep 2018 kl. 12:32
Plats: Skåne, mossa, barr skog med tall och gran.
Väl gömd i mossan nästan så att den var lite nergrävd. Såg först ut som jätteröksvamp men vid närmare inspektion så upptäckte jag att det var nåt helt annat. Som i rubriken slemmig och geléaktig innan för skalet med en relativt hård kärna.
Antagligen ung, outvecklad “stinkande slemtryffel”. Gör mera skäl för namnet som “mogen”
Kom på att det ju möjligen oxå kan vara en mycket ung stinksvamp/liksvamp, ett s.k. häxägg. Du har ju inte talat om HUR stora de är..
.
Ojj glömde berätta storlek. Hittade två stycken, den större var cirka 5 cm i diametern medan den mindre var cirka 3 cm i diametern.
JanAUppsala, häxägg verkar mycket troligt !! Tack för att du tog dig tid och svara :)
Det är häxägg, dvs unga omogna fruktkroppar av stinksvamp/liksvamp.
Jag måste tillägga att när jag söker nu efter häxägg och finner bilder på den utvecklade versionen så fann jag en sådan 1 meter bredvid dessa “häxägg” som är på bilden.
Tack Michael Krikorev för din respons. Det verkar mycket troligt vara häxägg.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.