Dessa är plockade på exakt samma ställe med 1 veckas mellanrum. Bild 1 från förra veckan, då är alla exemplar fina med tjock fot och smakade riktigt gott. Nu på bild 2 har jag lagt de svampar med tjockare fot åt höger i bild, men känner mig osäker på de övriga åt vänster då dom är så smala nedtill… Kan det ändå vara KJ eller är det någon annan, och i så fall vad? Ätliga? Brukar bara plocka trattkantareller och gula kantareller men eftersom det finns så mycket KJ detta året har jag börjat plocka även dessa! Detta är mina 2 första gånger som jag pockar KJ.
Ja, karljohan får en smalare, eller rättare sagt en mer cylindrisk, fot när det växer ut. Vad jag kan se ser det ut som karljohan.
Ett tips är att kolla efter det ljusa ådernätet på foten. Oftast bäst synligt upptill på foten hos mogna fruktkroppar men kan ibland vara svårt att se.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.