Det är örsopp. Ätlig, men inte så särskilt god…
Liknar mer en sandsopp - tycker jag,
Jag gissade först på örsopp, men blev osäker nu när Jan skriver sandsopp, den är faktiskt mer lik en sandsopp på bilden. Örsopp växer ofta i klungor i fuktig mark nära stigkanten. Ätlig, god om man torkar den. Jag torkar och använder fina ex som blandsvamp. Har sett mkt örsopp i NV Skåne i år. Blånar den om du trycker lite på rörlagret el skär i den? Sandsopp brukar blåna. Båda är ätliga men sandsopp räknas som god och örsopp som ointressant.
Svårt att se, men gissar också på örsopp. Är hatthuden slemmig i väta, seg och rätt lätt att dra av? Rörmynningarna är liksom kantiga på örsopp, men det är svårt att avgöra på bilden.
Sandsopp blånar inte alltid. Den är inte heller särkilt intressant rå, men jättegod torkad.
Sandsopp blånar (nästan) bara när den riktigt rejält fuktmättad. torkar man den försvinner blåmärket!
Örsoppen har nästan makabert stora porer.
Av den bilden tycker även jag att det absolut ser ut som en sandsopp!
Jag tror det är en pepparsopp. Om du har kvar den kan du tugga lite på den och då känner du en pepprig smak
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.