Hittade dessa idag, är det orange kantarell?
Det är narrkantarell, också kallad falsk kantarell. Ingen matsvamp.
Jaså? Jaha, ok! Har ju sett en del narrkantarell tidigare men de här upplevde jag annorlunda, mer ”stabila” och luktade annorlunda, luktade som gul kantarell.
Tyckte även foten var tjockare, trodde mig ha funnit några riktiga rariteter… tack!
De falska kan vara lite olika fasta beroende på storlek. Men tyvärr är detta falska, utan tvekan. Kantareller är jämnare i färgen, samma färg över hela svampen, för att nämna en skillnad. Vill du leta kantareller så gå helst i blandskog med både barr o lövträd och följ gräsiga sluttningar.
Ok, tack! De riktiga, gula kantareller jag hittat hittills de senaste åren har alla växt i mossig granskog nära blek taggsvamp och ormbunkar, gränsande till blåbärsris även fast jag hört att det inte är någon idealmiljö för kantareller… men gemensamt för alla fynd är blek taggsvamp!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.