Är dessa någon typ av riska eller är jag helt ute och cyklar? Om det är en riska, vilken riska är det?
Hur lagar man den?
Ska man koka den? Eller steka den? Kan man äta hatt och fot?
Det ser ut att kunna vara tallblodriska/läcker riska, och om så, så får du smaka något riktigt gott! God stekt, god stuvad! Prova dig fram till favorittillagningen!
Finhacka så mycket som möjligt… Koka bort vattnet utom ca 1/2 dl på med en smörklick och stek till svampen fått fått lite stekyta… Häll! På grädde och låt det koka på till grädden tjocknar.
Fyll inte stekpannan när du kokar bort vattnet ta lite i stället… Granblodriska är lika god.!
Det är stor klasskillnad mellan blodriskorna, flera klasser t.o.m.
Jag gjorde en svampstuvning på blandade blodriskor häromveckan och blev rejält dålig i magen efter ca. 8 timmar och det höll i sig i säkert 24 timmar. Troligtvis förvällde jag dem inte tillräckligt, eller så har jag känslig mage för just de här svamparna. Gott var det dock!
Ja, granblodriskan kan vara riskabel för känsliga personer…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.