0 2942 visningar

7 svar

Torka eller förvälla?

Skogsmullan

27 sep 2018 kl. 07:55

Hej.

Jag är en nybörjare på det utvidgade flödet av matsvampar.
Jag har bara under åren plockat de klassiska kantarellerna.

Nu i år hittar jag sådant jag aldrig sett förut.
Blomkålssvamp, blodsopp, karljohan, blek taggsvamp och ett hav med sotvaxskivlingar.

Nu till frågan?

Kan man torka all svamp?
Eller är det så att vissa måste förvällas?

Karljohan hamnade i torken medans blomkålssvampen i stekpannan.

Men hur är det med matsvamparna?

Hur gör ni?

0

Jonet

27 sep 2018 kl. 08:46

Många tycker att sopparna blir godare efter torkning. Vi brukar torka soppar, kremlor, vaxskivlingar, rimskivling, trumpetsvampar, trattkantareller, champinjoner mm

Riskor, kantareller, taggsvamp, blomkålssvamp förväller vi.

0

Skogsmullan

27 sep 2018 kl. 10:23

Tack svälla för svar.
Då åker blodsoppen in i torken med:)

0

JanAUppsala

27 sep 2018 kl. 11:42

V torkar ALDRIG bl.a. kremlor, vaxingar, rimskivling och champinjoner, däremot vissa soppar, ffa sandsopp som då kraftigt “förbättras”. Spormogna champinjoner är - anser jag - rent olämpliga att torka.
Viktigt vid torkning är att man har en riktigt BRA tork - och gott omdöme.

0

JanAUppsala

27 sep 2018 kl. 11:48

Förväller svamp gör jag aldrig, utom möjligen före provsmakning av “förvällningssvamp”!  Däremot smälter jag, före t.ex. infrysning eller förvaring över natten, ner svamp i dess eget “spad”.

0

mumrik

27 sep 2018 kl. 13:04

I Nya svampboken står angivet vilka konserveringsmetoder som lämpar sig bäst för varje ätlig art. Alla här tycker nog det är bästa och säkraste svampboken, så den bör du skaffa om du inte redan har den.
https://www.adlibris.com/se/bok/nya-svampboken-9789113066608

Sen ska man kanske prova sig fram lite själv också när det gäller konservering. Holmberg säger t.ex. att det inte blir bra att torka röksvamp. Det blir det visst det - jättebra t.o.m.

0

JanAUppsala

27 sep 2018 kl. 15:24