0 2942 visningar

7 svar

Torka eller förvälla?

Skogsmullan

27 sep 2018 kl. 07:55

Hej.

Jag är en nybörjare på det utvidgade flödet av matsvampar.
Jag har bara under åren plockat de klassiska kantarellerna.

Nu i år hittar jag sådant jag aldrig sett förut.
Blomkålssvamp, blodsopp, karljohan, blek taggsvamp och ett hav med sotvaxskivlingar.

Nu till frågan?

Kan man torka all svamp?
Eller är det så att vissa måste förvällas?

Karljohan hamnade i torken medans blomkålssvampen i stekpannan.

Men hur är det med matsvamparna?

Hur gör ni?

0

Jonet

27 sep 2018 kl. 08:46

Många tycker att sopparna blir godare efter torkning. Vi brukar torka soppar, kremlor, vaxskivlingar, rimskivling, trumpetsvampar, trattkantareller, champinjoner mm

Riskor, kantareller, taggsvamp, blomkålssvamp förväller vi.

0

Skogsmullan

27 sep 2018 kl. 10:23

Tack svälla för svar.
Då åker blodsoppen in i torken med:)

0

JanAUppsala

27 sep 2018 kl. 11:42

V torkar ALDRIG bl.a. kremlor, vaxingar, rimskivling och champinjoner, däremot vissa soppar, ffa sandsopp som då kraftigt “förbättras”. Spormogna champinjoner är - anser jag - rent olämpliga att torka.
Viktigt vid torkning är att man har en riktigt BRA tork - och gott omdöme.

0

JanAUppsala

27 sep 2018 kl. 11:48

Förväller svamp gör jag aldrig, utom möjligen före provsmakning av “förvällningssvamp”!  Däremot smälter jag, före t.ex. infrysning eller förvaring över natten, ner svamp i dess eget “spad”.

0

mumrik

27 sep 2018 kl. 13:04

I Nya svampboken står angivet vilka konserveringsmetoder som lämpar sig bäst för varje ätlig art. Alla här tycker nog det är bästa och säkraste svampboken, så den bör du skaffa om du inte redan har den.
https://www.adlibris.com/se/bok/nya-svampboken-9789113066608

Sen ska man kanske prova sig fram lite själv också när det gäller konservering. Holmberg säger t.ex. att det inte blir bra att torka röksvamp. Det blir det visst det - jättebra t.o.m.

0

JanAUppsala

27 sep 2018 kl. 15:24

“Tycker inte att du, Mumrik ska tala om vad alla här “nog tycker”. Stå för dina egna åsikter, det räcker nog…

0

maremma

27 sep 2018 kl. 21:14

Jag torkar alla soppar. De vinner i smak och förlorar i slemmighet. Torkar även citronslemskivling, stolt fjällskivling och mandelriska. Kremlor tycker jag inte blir bra torkade, de blir spröda och faller samman till en gröt när man blöter upp dem. Blodriska smälter jag också ner samt kantareller och taggsvamp.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone