0 275 visningar

9 svar

Fortfarande Namnlös!

Kenneth

26 sep 2006 kl. 12:15

Här kommer skarpara bilder på svampen! Vad kan den heta?

Fortfarande utan namn!

0

Annika Eriksson

26 sep 2006 kl. 12:28

..ångervecka - tar tillbaka min pudrade, lägger nytt bud på mörk trattskivling/klumpfotad trattskivling…

0

Pluggtrattskivlig?

Franco Matli

26 sep 2006 kl. 12:35

Ja du dnna var n mycket svår fråga som du kommer med.Svampen som du visar är ung, du berettar ingen om smak, lukt, kött fårg.Mitt förslag är att den kan vara Pluggtrattskivling=Clitocybe alexandri.
Växer i barrskog med kalk i marken.
Sällsynt.Ingen notis om den är ätlig.
Det är bara en gissning jag har sett den några gånger men alltid som vuxen.

0

Kenneth

26 sep 2006 kl. 12:38

Hmmm….formen på hatten och lamellerna stämmer inte riktigt!..men av alla svampbilder på nätet är det kanske Clitocybe clavipes vi ser. Likheter finns!

0

Pluggtrattskivlig?

Kenneth

26 sep 2006 kl. 12:40

Doften är angenäm, köttet fast! Söt liten svamp!! Kanske Clitocybe clavipes i alla fall!?

0

Pluggtrattskivlig?

Annika Eriksson

26 sep 2006 kl. 12:46

..har för mig att pluggtrattskivlingens hatt inte är så mörk som Kenneths bild och att skivorna gick lite åt rosa hållet..

0

Pluggtrattskivlig?

Franco Matli

26 sep 2006 kl. 12:48

Clitocybe clavipes har inte fast kött, den är liksom skör något blöt.
Då hade fråga inte varit svår.
Det är inte clavipes.Bilden säger inte allt.Som sagt, unga ex.är på gränsen till omöjlighet.Det finns många alternativer men ingen 100%

0

Pluggtrattskivlig?

Kenneth

26 sep 2006 kl. 12:59

Den har torkat några dygn. Lamellerna var ljus beige-aktiga som färsk, hatten mörk brun.

0

Pluggtrattskivlig?

Michael Krikorev

26 sep 2006 kl. 19:24

Jag tror ändå det kan vara klubbtrattskivling (Clitocybe clavipes), den är väldigt variabel i storlek och byggnad. Den brukar man kunna känna igen på doften och den mjuka vätskefyllda foten (sipprar ut vatten när man klämmer den mellan fingrarna, men när det varit så torrt som nu är det nog svårt att pressa ur något vatten ur den). Men som Franco säger går det inte att säga 100% säkert enbart utifrån dina bilder.

0

Daniel Persson

26 sep 2006 kl. 20:10

Utifrån de nya bilderna att döma så håller jag fast vid min gamla bedömning: klubbtrattskivling / mörk trattskivling. Men jag är givetvis inte heller 100% säker. Vilket är förresten det vanligast använda namnet på den?

Har du pratat med din gamla biologilärare, Kenneth? Han borde ju kunna avgöra saken.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone