Ja du dnna var n mycket svår fråga som du kommer med.Svampen som du visar är ung, du berettar ingen om smak, lukt, kött fårg.Mitt förslag är att den kan vara Pluggtrattskivling=Clitocybe alexandri.
Växer i barrskog med kalk i marken.
Sällsynt.Ingen notis om den är ätlig.
Det är bara en gissning jag har sett den några gånger men alltid som vuxen.
Jag tror ändå det kan vara klubbtrattskivling (Clitocybe clavipes), den är väldigt variabel i storlek och byggnad. Den brukar man kunna känna igen på doften och den mjuka vätskefyllda foten (sipprar ut vatten när man klämmer den mellan fingrarna, men när det varit så torrt som nu är det nog svårt att pressa ur något vatten ur den). Men som Franco säger går det inte att säga 100% säkert enbart utifrån dina bilder.
Utifrån de nya bilderna att döma så håller jag fast vid min gamla bedömning: klubbtrattskivling / mörk trattskivling. Men jag är givetvis inte heller 100% säker. Vilket är förresten det vanligast använda namnet på den?
Har du pratat med din gamla biologilärare, Kenneth? Han borde ju kunna avgöra saken.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.