Man läser i alla svampböcker och har alltid lärt sig och andra, att man skall vrida upp svampkropparna,
men såg ett morgonprogram, där en matsvampsexpert skar av en fjällig taggsvamp, när hon plockade den. Blir inte folk frågande om vad som gäller? Har det någon betydelse för mycelet som är kvar i marken? Vad säger ni experter?
Har svårt att se att mycelet skulle påverkas. Är det matsvampar som jag är säker på brukar jag skära för att inte få med onödig jord. När det gäller artbestämning är det däremot viktigt att få med hela svampen och därför är det bättre att vrida/lirka upp svampen
Förr skulle man skära. Därför de där böjda svampknivarna finns. Vad jag läst rekommenderar man nu att inte skära därför att “såret” blir en agreppsyta för bakterier. Inte vet jag om det stämmer.
För svampens del torde det inte spela nån större roll, men jag vill ofta se hur HELA svampen ser ut - och då bör/måste man vrida/vricka/dra upp den! Så som Jonet sagt!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.