3 okt 2018 kl. 03:08
Jag plockade trattisar idag och markte att de finns i olika former och färger. Jag undrade om att den gula trattisen i bilden är möjligtvis Cantharellus tubeaformis var. lutescens? Och finns det flera sorters i skogen? Tack
Är Cantharellus tubeaformis var. lutescens synonymt med Cantharellus lutescens (rödgul trumpet) eller finns det en varietet?
Jag skulle säga att båda är trattkantareller ivf.
De avbildade är bara lätt olika färgvarianter eller -former av trattkantarell.
En betydligt gulare form av trattkantarellen hittade jag första gången 1959 tillsammans med tall, ffa i allra sydligaste Sverige, dit granen ännu inte naturligt hunnit ner utan förekommer nästan uteslutande planterad, oftast med plantmaterial importerat söderifrån (t.ex. från Tyskland och Polen) men senare också i ren tallmark uppåt landet, bl.a. i Uppland.
Janauppsala det är väldigt intressant! Ingen iphone bilder då? Haha. Nåt som jag markte var att den lilla gula trattisen hade en bestämt tjockare hatt och var mer lurvig på kanterna. Inga stora skillnader men jag undrade, är alla varienter “normalla trattisar”?
Den lilla, gula är kanske lite tonårsmullig…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.