1 1049 visningar

9 svar

Vett och etikett i svampskogen

annaOl

4 okt 2018 kl. 14:32

Jag älskar svamp och vill inte hamna i bråk med någon. Särskilt inte dem som också älskar svamp o skog. Men idag gjorde jag bort mig. Jag parkerade vid en skogväg där det redan stod en bil parkerad. Fick så veta att så gör man egentligen inte. Det var helt i oförstånd och jag skämdes hela vägen hem. Och ber verkligen om ursäkt. Finns det fler regler eller sedvänjor bland svamp plockare som jag bör känna till? Finns exempelvis minimimått på svamp man plockar, så som vid fiske. Mindre exemplar än x låter man stå? Det finns säkert fler saker som jag inte har koll på. Berätta för mig snälla!

0

JanAUppsala

4 okt 2018 kl. 14:42

Har aldrig hört talas om att man inte “bör” parkera där det redan står en bil. Ska jag kolla ett område, så gör jag det, oavsett om någon redan parkerat “där”!

0

A

4 okt 2018 kl. 15:40

Helt rätt JanA !
Man kan ju aldrig veta varför bilen parkerat just där.
anna , du har inget att skämnas för !

1

bra svar

Joachim Krumlinde

4 okt 2018 kl. 16:14

Det enda man behöver tänka på är att inte parkera så att den andre får svårt att komma ut. Annars inget problem. Beträffande storlek på svamp så är det väl oftast kantareller som diskuteras. Och här kan man ju låte de allra minsta stå för det blir ändå inte mycket mat av dem.

0

HLilja

4 okt 2018 kl. 17:01

Jag brukar inte parkera där det redan står en bil, men det beror på att jag gärna vill vara ensam när jag går i skogen… Skulle någon parkera bredvid mig skulle jag dock inte ta illa upp.

2

mumrik

4 okt 2018 kl. 17:32

Det var inte du som gjorde bort dig. Det var de andra.

0

annaOl

4 okt 2018 kl. 21:49

Tack för svar.  Jag ska äta svampen med gott samvete. Vad som är för nära skiftar nog från person till person. Som på bussen eller var som helst.

1

JE

5 okt 2018 kl. 10:28

Såvitt jag vet så gäller allemansrätten oftast. Att då tro att man kan “muta in” ett område som sitt eget förefaller märkligt. Jag håller med JanA, har jag lust att avsöka ett område gör jag det utan att ta hänsyn till att där eventuellt kan finnas andra svampplockare.

1

Sundberg

5 okt 2018 kl. 15:48

Barnsligheter!
Parkera du din bil varhelst du får och så länge den inte står i vägen för andra.
Skäms ej heller när dylika egoistiska fåntrattar som tror att de äger hela skogen larvar sig. Det är dom som skall skämmas för sitt beteende men jag garanterar dig att det kommer dom INTE att göra så det finns ingen som helst anledning för dig att skämmas heller. Strunta i vad dom säger och lämna bilen där du parkerat den. Gå sedan ut i svampskogen och njut och ägna inte dessa människor så mycket som en tanke.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone