Vad är detta för svamp? ??
Jag har plockat mycket svamp. Inte minst trattkantareller och var helt säker på min sak när jag plockade upp denna. Färg form växtsätt allt stämde tills jag vände den. Den har har skivor istället för åsar! Till och med skaftet påminner om trattkantarellens. När jag söker efter förväxlingssvampar hittar jag inget som passar heller. Någon som har en aning? För det har inte jag. Hittad i tallskog utanför Skönnevad Halland.
Fler bilder.
Ovan
Gullnavling!
Ja där ser man. Nu har jag lärt mig något nytt.
Tack!
Det konstiga är att jag inte tidigare hittade den bland förväxlingssvamparna, men nu finns den ju där.
Jag ser också på kartan att den verkar vanligare på västkusten. Jag bor i Östergötland och östkusten och där är den mer sällsynt.
Tack igen
En skillnad mot trattkantareller är att den växer PÅ stubbar eller murket trä. Trattisar växer ofta nära stubbar eller bland gamla grenar men inte PÅ träet.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.