0 744 visningar

5 svar

Kremlor

svampkingen

5 okt 2018 kl. 01:36

Hej, är ganska färsk på det här med att plocka svamp, så har tidigare bara plockat diverse soppar, kantsreller och trattkantareller. Idag plockade jag svamp på västkusten, och hittade vad jag tror är kremlor, så bestämde mig för att prova någonting annorlunda. Jag vågar dock inte helt lita på min instinkt, så jag frågar här. Svamparna har varken ringar eller kragar, och trådar sig inte (jämförde med andra skivlingar, men vet inte precis vad “ostkänslan” innebär). Svampen hittade jag i tallskog, och färgerna varierar.

0

svampkingen

5 okt 2018 kl. 01:38

På grund av ovarsam hantering är svampen ganska skadad, men om någon kan hjälpa mig vore jag tacksam. Färgerna varierar, allt från ganska grå till rosa, även några lite brun/violetta, på ett ungefär.

2

bra svar

mumrik

5 okt 2018 kl. 05:32

Det ser ut som kremlor. Men jag kan inte från bilden garantera att varenda svamp på den verkligen är en kremla.

Med ostigheten menas bara att köttet smulas sönder i bitar som vissa typer av ostar gör om bryter loss en bit. Man kan alltså inte repa upp foten i tågor.

2

HLilja

5 okt 2018 kl. 06:17

Mycket klokt att du inte vågar lita på din instinkt…när det gäller svamp behöver man vara helt säker på vad det är man stoppar i sig! Tycker också det ser ut som kremlor men håller med om att det är svårt att vara helt säker på alla eftersom de är medfarna och också syns lite dåligt på ett gruppfoto.

0

svampkingen

5 okt 2018 kl. 10:48

Jag trodde att jag laddat upp fler bilder än jag faktiskt gjort, men det måste ha blivit fel. Tack så mycket för svaren jag fått. De saknade som sagt strumpor, ringar och liknande, och jag klämde ganska mycket på en röd flugsvamp som kändes (och såg) helt annorlunda ut. Finns det någon annan farlig förväxlingssvamp, eller kan man göra smaktestet så länge man vet att det inte är just en flugsvamp man har? Tack igen!

0

mumrik

5 okt 2018 kl. 21:54

Man ska nog vara 100 på att det är en kremla. Men uppfyller de alla kriterier så är de ju kremlor!

Finns annat giftigt än flugsvamp, även om den farligaste förväxlingsrisken kanske är lömsk flugsvamp (som kan ha tappat alla sina attribut) - grönkremla. Ostig lär den lömska inte bli dock.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone