0 277 visningar

9 svar

HEJ

Nicklas

26 sep 2006 kl. 17:26

Jag hittade nån som heter sillkremlor idag. Skall tydligen vara mkt god :) Fast luktar gamla räkor.. Ska plocka ett gäng imorron , där var fler. Växer i en liten gammal skog med gräsmark i Skåne. Är det en vanlig svamp?

0

Bengt Sandh

26 sep 2006 kl. 17:44

Kameran ljuger inte så visst är det sillkremla!

0

Franco Matli

26 sep 2006 kl. 17:45

Sillkremlor är kremlor som luktar åt skaldjur hållet, det finns flera arter som är ännu dålig uträdda, gemensamt för dom är lukten.De växer i alla skogar, barr-löv-och blandad.
Sillkremla är älskad av många och förkastad av lika många.Lukten blir ännu starkare under tillredning.
Hoppas bara att du har hittad sillkremlor och inte ruttna kremlor.
Kan du sända en bild av dom.
De 3 som finns på din bild är ganska vanliga.

0

Nicklas

26 sep 2006 kl. 18:03

Hehe nä det kan jag inte, för jag har ingen kamera. Men dom växte i skogen på bilden, (som jag snotta på i) och är mkt lika bilderna på den här sajten, speciellt till färgen.

0

kobran

26 sep 2006 kl. 19:29

man måste ha ögon som korpen för att se nån kremla överhuvudtaget på bilden

0

Sillkremla

Nicklas

26 sep 2006 kl. 19:43

Ja. Men nu e det ju som så att det är sillkremla, (99, 99 %). Men frågan var, är det en vanlig svamp? Typ japp plocka den o gör så och så, eller nee.

0

Sillkremla

kobran

26 sep 2006 kl. 19:48

Sillkremlan är en bra matsvamp tycker jag.
Unga friska oangripna exemplar med tydlig silldoft ska det vara.

Växer de under de stora lövträden till vänster eller hur ska man tolka bilden?

I gräsmattan ser i varje fall jag ingen svamp?

0

Sillkremla

Nicklas

26 sep 2006 kl. 19:52

Nej. Dom växer under dom stora granarna till höger. Du måste zooma

0

Sillkremla

Daniel Persson

26 sep 2006 kl. 20:12

Under de stora granarna till höger, Nicklas? :) Jag har ju sagt till dig att inte sitta och surfa när du är på lyran!

0

Svampnörden

27 sep 2006 kl. 07:30

Men Nicklas du menar väl kremlorna vid stenen inte under granen!

Hur som helst goda är de.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone