De allra flesta är nog trattkantareller… Grupp-/massbilder i många lager är aldrig bra för svampidentifiering!
Jag ser mest trattkantareller…men något orange skymtar fram högt upp mitt i bilden under några andra, det ser INTE ut som en trattkantarell. Vad som ligger längre ner går naturligtvis inte att uttala sig om. Alltid svårt att avgöra svamp utifrån gruppbilder, man behöver se dem en och en för att ha en chans att kunna säga något säkrare.
Skapade ett konto då ett litet intresse blossat upp, tacksam för svaren jag fick på mitt inlägg om detta var trattkantareller eller ej, och förstår att det inte är lätt att avgöra med mass bilder osv! Ville bara vara säker på att det är ätbart för mig och barnen??
Dom hittades i Södermanland bland massa mossa och bla granar, det var mycket blött och fuktigt.
Hittade även en större mängd av den gul orangea svampen men plockade enbart en då jag ville kolla upp om den är ätbar?
Vissa av dom var/såg nästan vita ut i överdelens kanter
Tacksam för alla svar
Ätbart?
Kantarell “släktingar”?
Med svampintresse har du en kul hobby för livet! På mittenbilden ser jag inget annat än trattkantareller. Den orange är ingen av matsvamparna, så mycket kan jag säga. Men kantarell är det inte, och det ser inte riktigt ut som falsk kantarell heller. Och inte riktigt som kantarellvaxskivling heller…
Du bör vara aktsam om såväl matsvamp som “frågesvamp”. Lägg hela, okända svampar för sig, t.ex. i en plastburk m lock och mossa som skydd - och var rädd om dem!
Tacksam för era svar:)
Okej jag ska tänka på i framtiden att skilja svamparna åt och inte blanda dom som det blev nu, tror ni att det är någon fara att den orangea svampen låg i samma påse som trattkantarellerna?
Nej, ingen fara!
De flesta ser ut att vara trattkantarell i “gruppbilden” men svårt att säga säkert om samtliga svampar. Bättre att nästa gång ta bilder på enskilda svampar du är osäker på och vill fråga om.
Den orangea är narrkantarell, mycket variabel art och inget att äta: http://svampguiden.com/art/visa/hygrophoropsis_aurantiaca
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.