Hittad i Blandskog Kalmar
Är det möjligen fjällig taggsvamp? Är den god att steka eller stuva?
Någon som vet? Tack för förhand.
Undersidan
Funderade på om den inte var för “gammal” Stort tack för snabbt svar :)
Fjällig taggsvamp eller motaggsvamp -två snarlika arter. Den senare växer med tall och det har dina uppenbarligen gjort eftersom det finns tallbarr på hatten. Men då det var blandskog kan det ju funnits gran där också som den fjälliga växer med. Hur som helst, båda går att äta. Har en mycket säregen smak, de flesta tycker inte om den. Jag har ett recept där man lägger in den på liknande sätt som sill. Det blir gott tycker vi. Bara att prova sig fram.
De är inte gamla, unga och fräscha exemplar!
Den har väldigt speciell smak. Smakar egentligen inte svamp, tycker jag. Men ivf jag tycker att det funkar att torka och mala till pulver som man kan ha som förstärkning sås. Prova!
Motaggsvamp ska visst vara betydligt godare. Jag lyckas inte skilja på dem.
Provät fjällig taggsvamp/motaggsvamp. Många gillar dem mycket bättre än vad vissa svampboksförfattare gör!
Har precis inmundigat stekt mottaggsvamp med lite grädde och tyckte det blev jättegott! Jag vill verkligen slå ett slag för dessa svampar!
Jag förstår verkligen inte varför de är så lågt ratade. Godare än t.ex. den blomkålssvamp som jag hittade förra veckan, och som fått högsta betyg här på svampguiden.
Kul! Ja, det är verkligen olika vad man tycker om svamp! Finns flera sorters svamp som jag lämnar kvar i skogen, såna som andra har som sina favoriter…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.