Hittade denna svamparten idag i skogen vid en sjö som heter sörjön i Östergötland. Kan nogon informera mig om denna svamp. Vad den heter och om det är giftigt.
Tack på förhand
Jag måste börja med att säga att jag är en nybörjare på svamp (läser väldigt mycket och tittar på bilder, men väldigt lite praktisk erfarenhet).
Jag tycker att det ser ut som en biskopsmössa (gyromitra infula).
Jag har aldrick plockat murklor så jag vet inget annat mer än att det ser ut som en.
Trevlig kväll!
Hej Erol.
Ja, svampen är nog biskopsmössa, och, den smakar mycket bra!!!
5* (?) - Ja.
Förväxlingssvamp - påstås vara “falsk biskopsmössa” (en stenmurkla). Ja, som påstås vara giftig, vilket biskopsmössan inte har visats vara (så vitt jag kunnat finna - en massa olika uppgifter, där många föreslår att man ska förvälla, koka bort smaken i 2 pytsar vatten, alternativt torka den i 3 månader, och sedan förvälla). Ja, vilket jag inte, gör.
Varför koka bort smaken, på en svamp som inte är giftig?
Men, de beskrivningar jag hittat, och som synes mera trovärdiga, anger följande;
1. Falsk biskopsmössa har liksom stenmurklor har, mycket flera skrynklor på hatten. Falsk biskopsmössa har inte heller vit/mycket ljus, fot.
De svampar Du visar, har få skrynklor, samt ljusa fötter. Om jag hittat bara svampen på övre bild till höger, hade jag varit tveksam, och inte smakat. Men resten av dem, säger motsatsen.
Resten av svamparna säger Biskopsmössa (inte falsk).
Ja, så vitt jag förstår, så är det, så.
Fotnot; Biskopsmössa har verkligen mycket god smak, helt i klass med gul kantarell, eller (nästan lika god som) blomkålssvamp. Jag har just, för första gång i mitt liv ätit en stuvning på en annan god svamp, rökslöjskivling (stek i smör/margarin, krydda med salt, peppar; vänd sedan ned svamparna i en tjock stuvning av typ bechamel (smör, vetemjöl, mjölk, värm försiktigt till lagom konsistens).
Ja, jag åt min biskopsmössa smörstekt, med “bara” salt&peppar;.
Den är nog minst lika god, som stuvning i några crepes.
Fotnot 2; Låt dej inte avskräckas av denna kommentar - det finns någonting i smaken hos vissa läckra svampar (ex. Biskopsmössa, Sotvaxskivling), som säger till mig “njut av mig, men ät mig inte allt för ofta”. Varför? Tja, det finns många ämnen, varav människa inte mår illa alls, vid måttlig konsumtion. Jag säger till mig själv, på basis av min egen känsla, att inte äta varken Biskopsmössa eller Sotvaxskivling (som är minst lika god som Biskopsmössa), mera än ca. 2-3 gånger per år, dör varje servering består av, tja varför inte, 2 väl fyllda crepes med svamp.
L
p.s. Om någon kan ge mig relevant info - relevant, relevant - som säger annorlunda än jag här gör, så är jag tacksam för den infon. Till dess jag finner annan relevant info, så fortsätter jag äta Biskopsmössa. Ja, i de fall jag är säker på att det inte är någon falsk form.
Jag bifogar några foton på Biskopsmössor, hittade i mager granskog, i Nykvarn, Stockholms län. Mina “mössor” växte på plats, i bland direkt på, eller intill, nedfallna trädstammar.
L
Man rekommenderar nog avkokning därför att mössorna är svåra att skilja åt.
Dessutom har man nu, om jag förstått det rätt, kommit fram till att även vanlig biskopsmössa innehåller gyromltrin, men in mindre mängd.
Jag har aldrig ätit biskopsmössa, men den brukar beskrivas som smaklös. Du är den första jag hört som använt ordet läcker om den. Men smak upplevs ju väldigt olika.
Tack så mycket för svar och information… :)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.