Skåne, blandskog (tall, gran,björk,bok).
Håller på att lära mig kremlor. Har inte tagit med dem hem, är för osäker ännu. Den lila luktade “gott”, den gulröda var för angripen för att jag skulle ens lukta på den.
Min gissning är att den gulröda är en tegelkremla och den lila möjligen vinkremla, men den ska inte finnas i Skåne enligt min svampbok…
Bild
Den lila
Den lila från sidan
Ser bara två bilder på en kremla med mlm rosa hatt och skadad, grånande fot, det senare en egenskap hos tegelkremlan. Tegelkremlans hatt är tydligt GULröd.
Vinkremlan finns allt i Skåne, men är betydligt mindre vanlig än några landskap “uppåt”.
Den “nya” vill jag inte gissa på utan det får ngn annan göra. Men jag föreslår att du smakar på en nypa av skivorna. Är smaken mild och god så är kremlan god.
OBS! Detta gäller bara kremlor!
De två första är mycket riktigt tegelkremla.
De två andra “lila” är inte vinkremla, och inte heller någon av de andra matkremlorna.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.