0 898 visningar

3 svar

skillnad mellan avkokning och kokning???

hjördis

26 sep 2006 kl. 21:15

fick svar här i forumet att en skaggriska kan ätas efter 5 min avkokning, ej kokning. Vad innebär det?

Blir skäggriskan en god matsvamp då?

0

Tina Nordberg

26 sep 2006 kl. 21:23

Avkokning innebär att man kokar bort icke önskvärda smaker. Det skarpa hos riskor kokas bort. Gott eller ej är en smaksak. Passar bra i risksallad.

0

Franco Matli

27 sep 2006 kl. 10:29

Avkokning:3 liter vatten+3 kaffe mått
grov salt (lilla skopan som man använder när man brygger kaffe).Man kokar upp vattnet.Sen man häller i de rensade och skivade svampar (inte för många naturligvis).När vatten börjar koka igen, låter man koka i 5 min.Därefter silar man bort vatten och låter svampen rinna av ett tag.Klart.Den skarpa smaken är borta.
Nu kan du använda svampen vid olika tllagning efter din smak.Efter lite tester kommer du att hitta vart de olika arter passar bäst.Personligen tycker jag att riskorna passar bäst i sallader.
Svampar som behöver avkokas är Skäggriska, Pepparriska, Skogsriska, Honungskivlig och jag avkokar också Fårticka tyckr att den blir godare.OBS!Giftiga svampar ÄR GIFTIGA också efter avkokning

0

Annette Landin

27 sep 2006 kl. 11:26

Tack för klargörande :=)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone