Bokskog
Stolt fjällskivlings fot är nedanför ringen tvärvattrad/tigrerad till skillnad från den rodnande fjällskivlingen som har slät fot.
PS Jag hittade flera stolta fjällskivlingar mitt ute i bokskogen häromdagen, så visst kan de växa där!
Finns ett 50 tal här. Kan det vara vit flugsvsmp?
E
Bilden lär inte få några fotoutmärkelser! Är det samma svamp som i första inlägget?
Så. Nu sitter jag i bilen. Ursäkta för det röriga inlägget å dom usla bilderna. Hade även e schäfer att hålla reda på som mer en gärna ville spåra upp å klippa en hjort eller två ha ha.. en annan svamp på bilden. Men alla ser ut att vara samma sort. Ska se om jag har någon mer bild. Frågan är: är det fjällskivling och är den ätbar.
Suddig tyvärr
Plockade du med dig någon? I så fall, ta en skarp bild på foten. Ingen lär kunna svara annars.
Drog inte upp någon svamp.
Har kollat runt och min egen bedömning är att det är e rodnande fjällskivling. Finns antydan till tigering på skaftet men när jag googlar stollt så är den mer markant. Dvs. Stor skillnad.
Synd.
Bättre bild från i dag. Svag tigering. Gissar på rodnad
Tycker den är klart men svagt vattrad - alltså är den ganska stolt…
Å gud…. Ja nån gång blir jag väl bra på det här med
Man vill vara helt säker. Vill inte komma hem med vit flugsvsmp.
Det här har aldrig handlat om någon flugsvamp, bara om vilken fjällskivling du hittat!
Det stämmer det Jan. Men vad jag menar som novis är att jag vill vara 100% säker att svampen inte är giftig. Kan en fjällskivling vara “ganska stolt” som du skriver?
Ok! Så om den är den rätta skivlingen får jag väl ta en sväng nu i eftermiddag. Platsen var full av dom
Den är (ganska) vattrad, dock inte med den mlm bruna (kontrast)färg vattringen brukar ha/ottast har på stolt fjällsk. Titta på publicerade bilder, så inser du hur jag menar.
Om du går tillbaka till växtplatsen idag och om det är stolt så finns där rimligtvis andra exemplar som har den där tydliga vattringen.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.