0 2275 visningar

9 svar

En underbart doftande, välsmakande riska (mild), men vilken sort?

lalsweden

20 okt 2018 kl. 21:37

En underbart doftande, välsmakande riska (mild), men vilken sort?

Ja, det är frågan, det.

Svampen doftar möjligen godare - och starkare - än någon annan svamp jag hittat. Ja, möjligen godare, än t.o.m. kantarell, vilken svamp annars är en favorit, vad avser både doft och smak. Nå, vilken doft, då? Svampen doftar “kryddor”. En blandning av kanel, peppar, muskot (sägs det mig)? Ja, något åt det hållet, men en helt “egen” doft, och helt “delikat”, likaså.

Riskan (jag tror det är någon form av riska) växer på samma lokaler, som gör t.ex. trattkantarell (se bif. foto, där återfinns också trattisar). Svampen är gyllenbrun till rent (ljust) kanelbrun till färg - hatt, skivor, och fot), och har ojämnt avslutad (vågig, fransig) hattkant, samt ihålig fot. Svampen smakar som rå måttligt mycket, och milt. Som stekt, med salt och peppar smakar den riktigt gott! Se i övrigt foton.

Hälsningar/L

0

lalsweden

20 okt 2018 kl. 21:42

Riskan med den underbara doften, är ganska liten. Jag hittade ingen, större än ca 5-7 cm (diameter hatt), samt ingen med längre fot än ca 5 cm. Svampen är fast i köttet, och ger ett “inbjudande/smakligt” intryck, även om den inte (då liten) är mycket till mat (hmmm).

Jag hittade en liknande riska, i stort sett utan doft, med betydligt störe hatt, och ljusare skivor. Här, ett par foton på den riskan (vilken inte plockades, då inte lika lockande till doft/intryck, som “bror muskot”).

L

0

lalsweden

20 okt 2018 kl. 21:46

Riskan med den underbara doften (“bror muskot”) hade ofta en form av markeringar (som om av en snigel), på sin undersida, ovanpå skivorna. Dessa “lämningar” (?) försvinner av sig själva, högst ca någon timme efter plock.

Här, några foton till, på “bror muskot”. Trattkantarell medtagen på fotot, som referens för färg, storlek.

L

0

Michael Krikorev

21 okt 2018 kl. 00:55

Det är kamferriska, även kallad “curryriska”, som har den mörka foten. Den större arten med ljusare skivor är troligen pepparriska, trots den lite otypiska vattenmättade hatten.

0

JanAUppsala

21 okt 2018 kl. 11:02

Har aldrig sett pepparriska med sådan färgkontrast mellan skivor och fot -oxh den när mycket sällan så “puckelfri”. Tror bl.a. därför mera på sotriska.

0

lalsweden

21 okt 2018 kl. 13:29

Hej på Er.

Tack, för svaren!

Kamferriska anges ha god doft (vilket jag håller med om!!!), samt smaka milt - enligt min uppfattning bara giltigt omdöme, när färsk, ty den lägger som tillagad till en del peppar till smaken, ungefär som en medelstark indisk rätt, men mindre än starkt kryddad indisk mat. Svampen anges vidare inte vara giftig, men heller inte ätlig (stjärnor saknas)?

Jag skulle ge svampen 4*-5* (behöver bedömas mera, men sannolikt 5*), med tillägg att man ska vara försiktig med egen peppar, när man tillagar svampen. Jag hällde på rätt mycket, så mitt omdöme behöver verifieras mera.

Vad är Er uppfattning, om kamferriskans - curryriska synes ännu mera passande, ty jag kan inte känna doft av kamfer från denna svamp - smak och ätlighet?

Vad tycker Ni om pepparriskan? Är den ätlig, och god? Jag har givit mig själv en enkel regel, att riskor med klar saft - båda dessa har klar saft - bör undersökas mera noggrant, innan man äter dem. Ja, detta medan riskor med mjölkig saft (t.ex. blodriska, skäggriska), samt riskor med genomskinligt mjölkig saft, synes “riskfria” att intaga?

Jag fick tanken, att riskor med stark karaktär till smak och/eller doft - jämför curryriska, samt (gissar jag, av namnet) också pepparriska - skulle vara bra att använda som krydda, till andra svampar, som smakar/doftar mera “blygsamt”? Jag åt igår trattkantareller och blek taggsvamp, lagda till en stuvning med starkt kryddad korv av mycket hög kvalitet, och där stuvningen också förstärkts till smak med hjälp av ca 15g. curry. Ja, förutom salt, peppar, och margarin.

Nå, resultatet blev bra! Men, det vore ännu trevligare, om svampen själv kunde ge mera av sin egen karaktär. Så, varför inte nästa gång blanda t.ex. blek taggsvamp - mycket mat och underbar konsistens på denna svamp, som stekt och blandad i en stuvning - blanda denna svamp med t.ex. 1/3 eller 1/4 curryriska eller pepparriska (vet inte hur pepparriskan smakar, men curryriskan både smakar och doftar, mycket bra)?

Vad sägs om det, herrar Michael och Jan?

Hälsningar, och (än en gång) tack för mycken hjälp, till fördjupad kunskap, om svamp.

L

p.s. Jag bifogar en underbar bild, på ett fång med gul kantarell, plockade för ett tag sedan. Kantarellerna är uppblandade med blek taggsvamp, vilken svamp tar smak av kantarellerna. Det vore underbart, om man kunde hitta flera svampar att blanda in, och som ger svampar som blek taggsvamp och (t.ex.) trattkantarell, (ännu) mera smak (doft har dom själva, om än också den kan förstärkas), vid tillredning.

Det verkar finnas många kvaliteter hos svamp, vilka inte alltid framkommer. Jag förmodar, att man förr i tiden kände till mycket av detta - svamp att använda till infärgning, svamp att använda - som torkad - att ge väldoft i hemmet, osv. Jag hittade en gång i tiden, typiskt sett sent på hösten, en form av lila hård/träaktig (men växande direkt på marken, i granskog, inte växande på någon trädstam), tunn liten taggsvamp, som doftade helt underbart. Ja, detta sagt apropå svampars doft, där också curryriskan syns ha särskild kvalitet.  d.s.

Nej, fotot på trattisarna kanske inte passar med rubriken på detta inlägg, men väl till andan - svamp blir för mig ännu mera intressant att lära in, när den går att använda till mat, att ge doft, att ge färg, etc.

L

0

lalsweden

21 okt 2018 kl. 13:31

Till Jan.

Hur smakar sotriska?

L

0

JanAUppsala

21 okt 2018 kl. 13:39

Oftast milt, ibland med ngn liten antydning till “skärpa”. Mjölksaft vit, småningom rodnande. Anses av någorlunda normala människor INTE som ngn matsvamp, men man måste ju prova_ på allt “ofarligt”…!

0

mumrik

21 okt 2018 kl. 16:21

Vad säger du nu, lalsweden? Hade båda klar mjölksaft? Varken peppar- eller kamferriska har (helt) klar mjölksaft.

0

JanAUppsala

21 okt 2018 kl. 16:36

Nu virrar du till det Mumrik. Ta det lugnt och vänta…!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone