Den första är troligen streckmusseron ja.
Den andra kan vara riddarmusseron, men osäkert. Den ser ovanligt ljus och blek ut. Kontrollera framförallt om det kan vara bitter riddarmusseron, Tricholoma aestuans, som har bitter smak.
Den tredje är troligen kantmusseron, Tricholoma arvernense, ingen matsvamp.
De två första stämmer fint. Den tredje är svårare, men kanske/förmodligen en form av såpmusseron.
Tack för svar Michael. Provsmakade ”riddarmusseronen” igen nu. Uppfattar ingen bitterhet i smaken, utom möjligtvis väldigt lite i ett av dom mindre exemplaren. Hur pass bittra ska dom smaka? Ang färgen, möjligt att den blir lite konstig i ljuset i mitt kök, men ja, dom ser lite ljusa ut när jag jämför med bilderna i min svampbok, därav osäkerheten. Bifogar några bilder till. Finns det andra förväxlingssvampar?
...och jag röstar fortfarande på att den sista helt klart är en såpmusseron…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.