22 okt 2018 kl. 20:46
Hej igen, alla risk-vänner!
Jag hittade, på min vandring genom dagens skog, förutom välkomna “trattis” samt blek taggsvamp (“bra att ha svampar”), en ovanligt mystisk riska. Ja, jag tror att det är en riska. Svampen är liksom många riskor “lätt” till sin byggnad. Riskan (?) har vidare (jag hittade bara två) storlek ca 7-8 cm hattdiameter (den större), samt kort (normal för riskor) och relativt tunn fot. Riskan saknar utpräglad doft, och har - som det synes - klar saft. Jag valde att inte smaka av den, så kan intet säga om detta.
Svampen är i övrigt påtagligt vacker, med hatt i nötbrun färg, “fjällig” (ej slät yta) på hatt, samt med skivor och fot i samma färg som hatten. Hatten har en liten puckel mitt på, och hattkanten är lätt “vattrad” (inte helt jämn).
L
Bilagt foto visar tyvärr inte hattens “fjälliga” beskaffenhet väl, varför jag bifogar ytterligare ett foto, tyvärr suddigt, men där hattens beskaffenhet syns bättre, samt ytterligare ett foto, taget hemkommen till köket. Jag har tagit med ett par svampar till, detta då dessa kan fungera som referens för “mystisk riskas” färg
(alla vet ju, vilken färg trattis resp blek taggsvamp har - i underkant på fotot syns också “tegelriskan”, nyss omfrågad).
L
(Aj aj, fotot vände på sig - “tegelriskan” i överkant, “mystisk fjällriska” undersida, fortfarande mitt i fotot).
L
Det ser då inte ut som någon riska i alla fall…med mörka skivor, trådig fot och lite fjällig hatt. Mer kan jag inte säga om den.
Det är troligen skäggmusseron, Tricholoma vaccinum.
Hej.
Koll av svampen en dag senare - doft musseron-liknande.
Koll av svampen på internet, ger foton som ibland stämmer rätt så väl (eller någorlunda), med skäggmusseron. Många foton visar dock en svamp, betydligt kraftigare till sin byggnad, än “min” aktuella svamp. (???) Finns flera underarter? Koll av internet visar vidare foton på exemplar, betydligt ljusare, än här visat exemplar.
Den svamp jag hittat, är byggd ungefär som en riska, därav min gissning. Med byggd som en riska, menar jag en svamp med tunn hatt, som har relativt lätt, och kort, fot, utan strumpa.
Men, så är det förmodligen en musseron, av släkte Tricholoma Vaccinum. Doften stämmer också.
Tack, båda två!
L
p.s. Länk till sida med bra info: https://www.wikiwand.com/en/Tricholoma_vaccinum
(sidan visar, liksom många andra foton, en “tyngre” variant/underart, av vaccinum, än den jag hittat). d.s.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.