0 1213 visningar

5 svar

En vit skivling, storvuxen, utan hylle eller strumpa???

lalsweden

22 okt 2018 kl. 21:05

Här, en skivling, som vid plock syntes “helt vit”. Svampen liknar möjligen (gissar jag) vit flugsvamp, men saknar helt både hylle (“hylla på foten”), och strumpa.

Nej, jag föredrog inte att smaka av den. Doften är neutral. Svampen är relativt storvuxen, med diametrar på hatt upp till åtminstone 15 cm, samt med relativt lång, ej kraftig, fot.

Svampen ser på bilagt foto lätt blå ut till sin färg. Jag uppfattade den dock, i skogen, som vit (ingen anstrykning mot blått - skyller på slarvig kamera). Svampen växte i blandskog (löv, gran, tall), samt på fuktig belägenhet.

Se i övrigt foto.
Är detta en vit flugsvamp - Om inte, vad kan det vara?

L

1

bra svar

Niklas

22 okt 2018 kl. 22:32

Det skulle möjligen kunna vara silkesmusseron. Invänta dock att någon annan kan bekräfta det, för jag är inte så bekant med denna.

0

JanAUppsala

23 okt 2018 kl. 08:45

Den “uppdragna” ser lite klenbent ut för att vara silkesmusseron (en av favoriterna), men den långa/förlängda foten ser bra ut.  Hade den några fläckar - grön- eller rödaktiga?

0

lalsweden

23 okt 2018 kl. 17:44

Hej på Er!

Ja, Jan, den hade någon form av anstrykning av färg, åtminstone i hatten (se foto). Färgen på “strecken” på den i övrigt mycket vita hatten, var av ungefär den färg, som fotot utvisar (rödaktig, absolut inte grönaktig).

L

0

JanAUppsala

24 okt 2018 kl. 09:06

Bilden visar inte mig någon färg på hatten, förutom vit. Anser att bra, “ordlig” beskrivning är bättre än missvisande bild.

0

lalsweden

24 okt 2018 kl. 10:40

Svampen uppfattas av mig, i verkligheten, som helt vit. Svampen var, när jag fann den, antagligen rätt så “ålderstigen”. Svampar ser också olika ut, som “välvuxna”, eller “för gamla att egentligen plocka”.

Så, “mitt exemplar” hade, förutom sin helt vita färg, någon form av (av ålder?) anstrykningar av annan färg, framför allt i hatten.

Du frågar, om svampen hade någon annan färg.

Jag svarar, att den hade någon form av rödaktig anstrykning, lagd till sin hatt - en form av “streckartade” (breda streck, som om av en bred pensel) schatteringar, på hatten.

Foto, eller “ordlig” beskrivning…

Jag uppskattar mycket, foton. Men, som Du säger, foton blir ofta missvisande. Människas sinne för “rumslig färg” (färg av objekt, i viss belysning/ljus), justerar ett objekts färg, på annorlunda vis, än en kamera gör.

Jag har därför börjat publicera foton, där jag tar med andra svamparter, på samma foto, som referens för “verklig, uppfattad färg”. Se t.ex. foto på (möjlig) skäggmusseron, tricholoma vaccinum, postdata

“En otroligt mystisk riska, lätt särskiljbar, för mig okänd, aldrig tidigare sedd.
lalsweden 22 okt 2018 kl. 20:46”

Två av de foton som här finns medtagna, visar skäggmusseron tillsammans med för de flesta välkända arter, till storlek/form/färg - blek taggsvamp, samt trattkantarell - vilka tillagda svamparter kan fungera, som referens för omfrågad svamps storlek, form, färg, intryck.

Jag uppfattar detta sätt att fotografera en svamp på, som rätt så bra. Detta så länge omfrågad svamp tydligt fokuseras på, i fotot. Ett “gruppfoto” kan annars (skratt) bli väl rörigt.

L

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone