När jag torkar svamp i min nya tork så låter jaga den ligga där tills den är smul-torr. Men när jag sedan stänger av den och låter svampen ligga kvar i luften blir den seg igen, dvs inte smul-torr längre.
Återfuktas den av luften, så att man måste packa den helt tätt direkt efter torkning, eller var den inte helt färdigtorkad?
Hej! Du har gjort en helt riktig observation i ditt torkande. Antingen förpackar du svampen direkt efter avslutad torkning eller så får du vänta tills luftfuktigheten sjunkit som den gör vid högtrycksväder. Har den vid torkningen blivit smul-torr så är svampen färdigtorkad.
Lycka till!
Janne S
Jag hävdar att den var torr, men när värme plus blåst avtog, så tog den upp fuktigheten ur luften.
Varm luft kan ju ta med sig värme bort varpå svampen kan bli torrare av varmblås än av att ligga och torka i kall luft.
Vad händer med småkakor om man inte lägger dem i tät burk så fort de svalnat?
Blir de mjuka?
Kan det vara olika luftfuktighet beroende på var man bor?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.