Jag hittade dessa svampar i en lövskog i Svealand, precis vid ett träd. Vilka arter kan det vara?
Svårt att se svampen ordentligt pga otydlig bild som dessutom visar endast ovansidan av svampen. Växte den VID ett träd eller PÅ en död stam? Ev kan det vara björkticka, den växer på döda björkstammar.
Den är på trädstammen. Men själva träder tror jag inte är en björk. Kan den fortfarande växa i träd som inte är björkar, alltså björktickan?
Står i två av mina svampböcker att den växer uteslutande på björk. Har inte heller hört talas om något annat. Men jag tycker nog att dina tickor har lite för ojämn och spräcklig yta för att vara björkticka, så jag skulle tro att det är någon annan slags ticka…
Kan det vara en borstticka? Fått denna tips från någon annan, men är inte så duktig på svampar själv
Kanske, men på fotot tycker jag mig inte se några borst, vilket är typiskt för borsttickan. Jag kan inte tickor så värst bra, men försöker lära mig. Om du ändå vill få en säkrare bedömning av någon vore det bra med skarpa bilder av både över o undersida samt, som Jan skrev i en annan tråd, uppgifter om storlek samt gärna övriga iakttagelser såsom ev lukt, hårdhet mm.
Med dem bilderna vi har skulle jag säga att det ser ut som en typisk björkticka.
Honungsskivling som lever på björkrötterna. Ej matsvamp numera.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.